Show item record

dc.contributor.advisorMonteils-Laeng, Laetitia
dc.contributor.authorTherrien-Binette, Anne-Sophie
dc.date.accessioned2019-04-23T16:39:40Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2019-04-23T16:39:40Z
dc.date.issued2019-03-13
dc.date.submitted2018-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/21599
dc.subjectstoïcismefr
dc.subjectpsychologiefr
dc.subjectChrysippefr
dc.subjectpassionfr
dc.subjectémotionfr
dc.subjectraisonfr
dc.subjectjugementfr
dc.subjecteupathiefr
dc.subjectamourfr
dc.subjectphilosophiefr
dc.subjectphilosophyfr
dc.subjectstoicismfr
dc.subjectpsychologyfr
dc.subjectChrysippusfr
dc.subjectpassionfr
dc.subjectemotionfr
dc.subjectreasonfr
dc.subjectjudgementfr
dc.subjectimpulsefr
dc.subjecteupatheiafr
dc.subjectlovefr
dc.subject.otherPhilosophy / Philosophie (UMI : 0422)fr
dc.titleLa philosophie stoïcienne des passions : une analyse de l'amour-érôsfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplinePhilosophiefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractCette recherche traite de la théorie stoïcienne des passions. En premier lieu, il s'agit de dégager le sens du « pathos » à travers la thèse chrysippéenne voulant que la passion soit un jugement erroné, une activité anormale et pervertie de la raison. Pour bien comprendre la conception stoïcienne des pathè, nous examinerons les concepts que sont la représentation, l'assentiment, le jugement de valeur erroné, l'impulsion excessive, le jugement de convenance et la faiblesse de l'âme. Parce qu'elle est révélatrice de l'irrationalité du phénomène passionnel, nous nous intéresserons brièvement à la question du conflit intérieur (akrasia). La théorie des inclinations préliminaires (propatheia) sera aussi abordée afin de différencier la passion des réactions affectives involontaires. Enfin, nous nous tournerons vers la théorie stoïcienne de l'affectivité légitime (eupatheia). Le statut paradoxal de l'érôs en contexte stoïcien retiendra notre attention. Dans la mesure où le Portique admet certaines émotions tout en prônant l’élimination des passions, nous nous demanderons si l'amour pour autrui peut se qualifier comme expérience émotionnelle positive.fr
dcterms.abstractThis essay is about the Stoic theory of passions. First, it seeks to make sense of the « pathos » through Chrysippus' thesis according to which every passion is a false judgement, an abnormal and perverted activity of reason. In order to understand the Stoic account of passions, a certain number of concepts will be presented such as representation, assent, excessive impulse, value judgment, judgment on convenience and weakness of the soul. Specifically, we will address the problem of akrasia because it reveals the irrationality of the passionate person. The theory of pre-passions (propatheia) will allow us to differentiate full-blown passions from involuntary feelings. Finally, our focus will shift to the Stoic doctrine of legitimate affectivity (eupatheia). We will ask ourselves if the Stoa considered love to be a positive emotional experience.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.