Show item record

dc.contributor.advisorNdiaye, Christiane
dc.contributor.authorBourega, Assia
dc.date.accessioned2019-04-18T19:49:20Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2019-04-18T19:49:20Z
dc.date.issued2019-03-13
dc.date.submitted2018-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/21589
dc.subjectLittérature francophonefr
dc.subjectRoman algérien contemporainfr
dc.subjectRoman policierfr
dc.subjectLittérature populairefr
dc.subjectSociocritiquefr
dc.subjectFrancophone literaturefr
dc.subjectContemporary Algerian novelfr
dc.subjectDetective Novelfr
dc.subjectPopular Literaturefr
dc.subjectSociocriticismfr
dc.subject.otherLiterature - African / Littérature - Africaine (UMI : 0316)fr
dc.titleVoix et images du peuple dans la trilogie policière Morituri et le roman À quoi rêvent les loups de Yasmina Khadrafr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineLittératures de langue françaisefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractDe manière générale, ce mémoire est consacré essentiellement à l’étude des différentes manifestations du « peuple » dans trois romans policiers de Yasmina Khadra, en l’occurrence les romans qui constituent la trilogie Morituri et dans le roman À quoi rêvent les loups. L’objectif est d’analyser certaines prises de parole du peuple dans la trilogie policière Morituri et les différentes facettes sous lesquelles l’image de celui-ci se décline. Il s’agit également de comparer la manière dont ces discours et images du peuple s’articulent dans les romans policiers de Yasmina Khadra, d’une part, et lors du passage à un genre romanesque plus classique, en l’occurrence À quoi rêvent les loups, d’autre part. Nous empruntons à la sociocritique les concepts de discours social et d’imaginaire social pour mieux cerner cette représentation du peuple, notamment en examinant le langage déployé par le peuple et sur le peuple.fr
dcterms.abstractThis thesis is essentially dedicated to studying different manifestations of the people in three detective novels by Yasmina Khadra, as well as in the novel À quoi rêvent les loups. The objective is to analyze the voice of the people in the detective trilogy Morituri, together with the different facets of the image under which the people appear. It is also a question, here, to compare the way such discourse and the image of the people are expressed in Yasmina Khadra’s detective novels on one hand, and when moving to a more classical novel such as À quoi rêvent les loups, on the other hand. We have borrowed the concepts of social discourse and social imagination from sociocriticism in order to better understand the representation of the people, examining in particular the language used by the people and that used to speak about the people.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.