Show item record

dc.contributorKleinschnieder, Manfred
dc.contributorFunke, Gerhard
dc.contributor.authorPiché, Claude
dc.date.accessioned2019-03-28T13:43:48Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2019-03-28T13:43:48Z
dc.date.issued1991
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/21512
dc.publisherBouvierfr
dc.subjectRickertfr
dc.subjectWindelbandfr
dc.subjectLotzefr
dc.subjectHistoirefr
dc.subjectValeurfr
dc.subjectBeautéfr
dc.subjectSentimentfr
dc.subjectHistoryfr
dc.subjectValuefr
dc.subjectBeautyfr
dc.subjectFeelingfr
dc.titleKants Dritte Kritik und die Genese des Badischen Neukantianismusfr
dc.typeContribution à un congrès / Conference objectfr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté des arts et des sciences. Département de philosophiefr
dcterms.abstractJe cherche à montrer ici que le rapport de l’École néo-kantienne de Bade à la philosophie de Kant passe par l’intermédiaire de Hermann Lotze. Si, en effet, la théorie néo-kantienne des valeurs accorde une large place au « sentiment », à titre de critère de reconnaissance de la valeur, et si cette reconnaissance, en l’occurrence celle de la beauté, s’impose au sujet individuel sous la forme d’un « devoir-être » (Sollen), ces deux éléments tirés du jugement esthétique kantien ont été largement repris et transformés dans les écrits de Lotze, qui fut, faut-il le rappeler, le maître de Windelband. D’ailleurs, l’approche dogmatique de la téléologie chez Lotze aura des conséquences pour l’École de Bade, notamment en regard de son intérêt pour l’histoire comme instance de prédilection pour la réalisation progressive des valeurs.fr
dcterms.abstractI argue here that the relationship of the neo-Kantian School of Baden to Kant’s philosophy passes through the mediation of Hermann Lotze. If, for instance, the neo-Kantian theory of values sees in “feeling” the criterion of the recognition of values, and if this recognition, of beauty in the first place, imposes itself upon the individual subject as some sort of “ought” (Sollen), these two elements, typical of Kant’s aesthetic judgment, have been taken over and to a large extent transformed in the writings of Lotze, who was, as wee might recall, the teacher of Windelband. And besides, the dogmatic approach to teleology that we find in Lotze was to have far-reaching consequences for the Baden School, namely with regard to its interest for history as the ideal ground for the progressive realization of values.fr
dcterms.descriptionInternational Kant Congress (7e : 1990 : Mayence (Allemagne))fr
dcterms.descriptionPour une approche similaire de ces questions en français, on pourra consulter l'article "Hermann Lotze et la genèse de la philosophie des valeurs" : http://hdl.handle.net/1866/21514
dcterms.languagedeufr
UdeM.ReferenceFournieParDeposantAkten des Siebenten Internationalen Kant-Kongresses, G. Funke (dir.), Bonn (Allemagne), Bouvier Verlag, 1991, p. 615-627. « Kants Dritte Kritik und die Genese des Badischen Neukantianismus », dans : G. Funke (dir.), Akten des 7. Internationalen Kant-Kongresses, Bonn, Bouvier, 1991. p. 615-627.fr
oaire.citationTitleAkten des Siebenten Internationalen Kant-Kongresses : Kurfürstliches Schloss zu Mainz 1990
oaire.citationStartPage615
oaire.citationEndPage627


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.