🔗 Permalink : https://doi.org/1866/21512
Kants Dritte Kritik und die Genese des Badischen Neukantianismus
Conference object
Is part of
Akten des Siebenten Internationalen Kant-Kongresses : Kurfürstliches Schloss zu Mainz 1990 ; pp. 615-627.Publisher(s)
BouvierAuthor(s)
Abstract(s)
Je cherche à montrer ici que le rapport de l’École néo-kantienne de Bade à la philosophie de Kant passe par l’intermédiaire de Hermann Lotze. Si, en effet, la théorie néo-kantienne des valeurs accorde une large place au « sentiment », à titre de critère de reconnaissance de la valeur, et si cette reconnaissance, en l’occurrence celle de la beauté, s’impose au sujet individuel sous la forme d’un « devoir-être » (Sollen), ces deux éléments tirés du jugement esthétique kantien ont été largement repris et transformés dans les écrits de Lotze, qui fut, faut-il le rappeler, le maître de Windelband. D’ailleurs, l’approche dogmatique de la téléologie chez Lotze aura des conséquences pour l’École de Bade, notamment en regard de son intérêt pour l’histoire comme instance de prédilection pour la réalisation progressive des valeurs. I argue here that the relationship of the neo-Kantian School of Baden to Kant’s philosophy passes through the mediation of Hermann Lotze. If, for instance, the neo-Kantian theory of values sees in “feeling” the criterion of the recognition of values, and if this recognition, of beauty in the first place, imposes itself upon the individual subject as some sort of “ought” (Sollen), these two elements, typical of Kant’s aesthetic judgment, have been taken over and to a large extent transformed in the writings of Lotze, who was, as wee might recall, the teacher of Windelband. And besides, the dogmatic approach to teleology that we find in Lotze was to have far-reaching consequences for the Baden School, namely with regard to its interest for history as the ideal ground for the progressive realization of values.
Note(s)
International Kant Congress (7e : 1990 : Mayence (Allemagne))This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.