Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – Département de sociologie
  • Faculté des arts et des sciences – Département de sociologie - Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – Département de sociologie
  • Faculté des arts et des sciences – Département de sociologie - Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/20725

Savoirs traditionnels autochtones, projets environnementaux et revalorisation culturelle : étude de cas du Bureau environnement et terre d’Odanak

Thesis or Dissertation
Thumbnail
Melancon-Beausejour_Chloe_2018_Memoire.pdf (58.31Mb)
2018-03 (degree granted: 2018-06-19)
Author(s)
Melançon-Beauséjour, Chloé
Advisor(s)
Teitelbaum, Sara
Level
Master's
Discipline
Sociologie
Keywords
  • Abénakis
  • Odanak
  • Premières Nations
  • savoirs traditionnels autochtones
  • décolonisation
  • autodétermination
  • environnement
  • espèces culturelles clés
  • Abenaki
  • First Nations
  • indigenous knowledge
  • decolonization
  • self-determination
  • environment
  • keystone cultural species
  • Social Sciences - Native American Studies / Sciences sociales - Études sur les Indiens d’Amérique (UMI : 0740)
Abstract(s)
Ce mémoire vise à approfondir la compréhension des manifestations contemporaines des savoirs traditionnels autochtones, plus particulièrement dans la communauté autochtone d’Odanak, au Québec. Quelles sont les retombées pour une communauté autochtone qui revalorise ses savoirs traditionnels? La littérature suggère que ces savoirs peuvent jouer un grand rôle dans les démarches d’autodétermination. Je ferai donc ici l’étude du cas de la communauté abénakise d’Odanak, dont le Bureau environnement et terre a le souci d’intégrer et de valoriser les savoirs traditionnels abénakis dans le cadre de ses projets. J’émets l’hypothèse que les savoirs traditionnels autochtones, lorsque mobilisés par leurs détenteurs (ici, des Abénakis travaillant pour le Bureau), peuvent être instrumentaux dans l’établissement de systèmes de gestion environnementale répondant aux besoins actuels de leur communauté, et ainsi s’inscrire dans un processus d’affirmation culturelle et d’autodétermination. Une série de huit entrevues semi-dirigées a été menée auprès de citoyens d’Odanak, ainsi que de gens impliqués dans les projets du Bureau. L’analyse qualitative des données recueillies révèle les avantages multiples et la profonde signification pour une telle communauté de concevoir et réaliser ses projets environnementaux selon ses priorités, valeurs et objectifs propres, particulièrement suite à un historique colonial répressif. Les différentes retombées sociales, économiques, politiques, éducatives et culturelles des projets contribueraient, notamment par le biais des savoirs traditionnels autochtones, à renforcer l’identité et l’autonomie abénakise.
 
The goal of this master’s thesis is to better understand contemporary manifestations of traditional knowledge, specifically in Odanak, a First Nations community in the province of Quebec. What are the impacts of the revitalization of traditional knowledge for this Indigenous community? Many authors suggest that traditional knowledge can play a major role in processes of indigenous self-determination. This thesis studies the community of Odanak, an Abenaki First Nations Reserve, whose Bureau environnement et terre aims to integrate and enhance traditional Abenaki knowledge through its environmental projects. My hypothesis is that traditional knowledge, when mobilized by community members (in this case, Abenaki working for the Bureau), can be instrumental in helping to establish an environmental management system that responds to the community’s needs, and can thus be part of a process of cultural affirmation and self-determination. Eight semi-structured interviews were conducted with Odanak citizens, as well as with people involved in the Bureau’s projects. Qualitative analysis of the data reveals that for this community, designing and carrying out environmental projects according to its own priorities, values and goals is both beneficial and meaningful, especially in light of the history of colonial repression. These projects contribute socially, economically, politically and educationally to the reinforcement of the Abenaki identity and autonomy, due in part to the revitalization of traditional knowledge.
Collections
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [16883]
  • Faculté des arts et des sciences – Département de sociologie - Thèses et mémoires [327]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS