Show item record

dc.contributor.advisorBovet, Jeanne
dc.contributor.authorBourbon, Estelle
dc.date.accessioned2018-07-10T18:03:51Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2018-07-10T18:03:51Z
dc.date.issued2018-06-19
dc.date.submitted2018-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/20672
dc.subjectMultisensorialitéfr
dc.subjectThéâtre contemporainfr
dc.subjectAdaptation théâtralefr
dc.subjectIntermédialitéfr
dc.subjectPerceptionfr
dc.subjectMangez-le si vous voulezfr
dc.subjectJean Teuléfr
dc.subjectFouic Théâtrefr
dc.subjectMultisensorialityfr
dc.subjectcontemporary theaterfr
dc.subjecttheatrical adaptationfr
dc.subjectintermedialityfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Theater / Communication et les arts - Théâtre (UMI : 0465)fr
dc.titleImmersion et distanciation : le paradoxe de la multisensorialité dans la mise en scène de Mangez-le si vous voulez de Jean Teulé par le Fouic Théâtrefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineLittératures de langue françaisefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractConsacré à l’adaptation théâtrale du roman de Jean Teulé Mangez-le si vous voulez par Jean-Christophe Dollé et Clotilde Morgiève du Fouic Théâtre, le présent mémoire cherche à comprendre pourquoi et comment la mise en scène multisensorielle de ce fait divers tend à susciter deux effets contradictoires : l’immersion et la distanciation. La réflexion s’organise en trois étapes : le premier chapitre interroge le passage du roman au théâtre à l’aide des théories de l’adaptation et de la transmodalisation, le second est axé davantage sur la dimension scénique et, s’appuyant sur la théorie intermédiale, cherche à mettre en évidence les procédés permettant la multisensorialité. Enfin, le troisième chapitre dévoile le jeu des sens comme une mise en scène de la perception qui place le spectateur au cœur de la performance. Au terme de l’analyse, il apparaît qu’immersion et distanciation doivent nécessairement cheminer ensemble pour que le spectateur soit impliqué.fr
dcterms.abstractDedicated to the theatrical adaptation of Jean Teulé's novel Eat him if you like by Jean-Christophe Dollé and Clotilde Morgiève du Fouic Théâtre, the present dissertation seeks to understand why and how the multisensory staging of this news tends to arouse two contradictory effects: immersion and distancing. The reflection is organized in three stages: the first chapter questions the transition from the novel to the theater using theories of adaptation and transmodalization, the second is focused more on the scenic dimension and, relying on the intermedial theory, attempt to highlight the processes allowing multisensoriality. Finally, the third chapter reveals the play of the senses as a staging of perception that places the viewer at the heart of the performance. At the end of the analysis, it appears that immersion and distancing must necessarily work together for the spectator to be involved.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.