Show item record

dc.contributor.advisorMavrikakis, Catherine
dc.contributor.authorMaltais, Emilie
dc.date.accessioned2018-05-29T14:07:50Z
dc.date.availableMONTHS_WITHHELD:60fr
dc.date.available2018-05-29T14:07:50Z
dc.date.issued2018-05-10
dc.date.submitted2017-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/20124
dc.subjectDeuilfr
dc.subjectMèrefr
dc.subjectCréationfr
dc.subjectEssaifr
dc.subjectTaxidermiefr
dc.subjectÉcrits biographiquesfr
dc.subjectAutobiographiefr
dc.subjectAnnie Ernauxfr
dc.subjectAnaïs Barbeau-Lavalettefr
dc.subjectJacques Derridafr
dc.subjectMotherfr
dc.subjectGrieffr
dc.subjectAuto/biographyfr
dc.subjectCreative writingfr
dc.subjectTaxidermyfr
dc.subjectJo Malinfr
dc.subject.otherLiterature - General / Littérature - Généralités (UMI : 0401)fr
dc.titleLa femme antérieure, suivi de, Taxidermie littérairefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineLittératures de langue françaisefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractŒuvre : La femme antérieure Le récit suit l’évolution d’un deuil sur une année. Des moments précédents la mort de sa mère aux funérailles d’une autre femme de la famille, la narratrice dépouille sa mémoire pour tenter de départager les souvenirs réels de ceux qui auraient pu être manipulés par le discours maternel. Essai : Taxidermie littéraire Par l’analyse d’Une femme d’Annie Ernaux et de La femme qui fuit d’Anaïs Barbeau-Lavalette, l’essai propose le concept de taxidermie littéraire. Cette définition formelle permettrait d’aborder une certaine catégorie d’écrits du deuil comme étant des portraits vivaces ayant pour but de fixer l’identité du défunt par le texte. Par l’analyse d’autres pratiques d’interprétation du deuil et du corps décédé, l’essai convoque le travail du philosophe français Jacques Derrida sur le don/pardon, pour mettre en lumière le processus d’écriture menant aux textes qui pourraient tombés sous la définition de taxidermie littéraire.fr
dcterms.abstractWork : The previous Woman The story follows the evolution of a grief over one year. From moments before the death of the mother to the funeral of another woman of the family, the narrator dismembers her memory to separate real souvenirs of those who could have been manipulated by the mother narrative. Essay: Literary taxidermy Based on the work of Jo Malin on auto/biography and the analysis of Annie Ernaux Une femme and Anaïs Barbeau-Lavalette La femme qui fuit, the essay suggests the concept of literary taxidermy. This conception would enable to analyse grief writings as vivid portraits fixing the identity of the deceased through the text. Analyzing other interpretations practices of grief and the dead body, the essay calls upon the work of French philosopher Jacques Derrida on the Economy of the Gift, to shed light on the writing process leading to those texts who could bear the title of literary taxidermy.fr
dcterms.descriptionMémoire en recherche-créationfr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.