Show item record

dc.contributor.authorVitali-Rosati, Marcello
dc.date.accessioned2018-01-19T19:23:47Z
dc.date.available2018-01-19T19:23:47Z
dc.date.issued2017-12-15
dc.identifier.urihttp://sens-public.org/article1288.html
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/19743
dc.publisherSens Publicfr
dc.subjectDigital Spacefr
dc.subjectArchitecturefr
dc.subjectAuthorityfr
dc.subjectWriterfr
dc.subjectEditorializationfr
dc.subjectEspace numériquefr
dc.subjectAutoritéfr
dc.subjectÉcrivainfr
dc.subjectÉditorialisationfr
dc.subjectImaginaire-réelfr
dc.subjectProduction des contenusfr
dc.titleThe Writer is the Architect. Editorialization and the Production of Digital Spacefr
dc.typeArticlefr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté des arts et des sciences. Département des littératures de langue françaisefr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Chaire de recherche du Canada sur les écritures numériquesfr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Canada Research Chair on Digital Textualitiesen
dcterms.abstractWe live primarily in a digital space. The structure of the territory first appears to us by means of the mediation of digital devices, ones predominately owned by large multinational corporations. This situation implies a huge risk – that of remaining passive while private companies organize and develop these spaces for us. How might we avoid this risk ? Is it possible, in the digital age, for us to be central to the production of the spaces in which we live ? How might literature constitute a tool for the production of the spatial imaginary that enables us to reappropriate the places and territories managed by the information industry ? This paper addesses these questions and attempts to show, on the basis of the theory of editorialization, how writing can be a way of producing the space in which we live.fr
dcterms.abstractNous vivons dans un espace numérique. La structure du territoire nous apparaît toujours par la médiation de technologies numériqes qui sont pour la plupart la propriété de multinationales. Nous risquons donc de rester passifs pendant que des compagnies privées développent et organisent cet espace pour nous. Comment pouvons-nous éviter cet écueil ? Est-il encore possible pour nous de rester au centre de la production des espaces dans lesquels nos vivons? Comment la littérature peut-elle constituer un outil de production de l’imaginaire spatial qui nous permet de nous réapproprier les territoires gérés par les industries de l’information? Cet article essayera de répondre à ces questions en montrant, sur la base de la théorie de l’éditorialisation, comment l’écriture peut être une façon de produire l’espace dans lequel nous vivons.fr
dcterms.isPartOfurn:ISSN:2104-3272
dcterms.languageengfr
UdeM.VersionRioxxVersion acceptée / Accepted Manuscript
oaire.citationTitleSens public


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.