Show item record

dc.contributor.advisorLarrue, Jean-Marc
dc.contributor.authorTran, Maya Lan Anh
dc.date.accessioned2017-10-23T14:39:41Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2017-10-23T14:39:41Z
dc.date.issued2017-10-04
dc.date.submitted2016-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/19356
dc.subjectThéâtrefr
dc.subjectThéâtre québécois contemporainfr
dc.subjectThéâtre québécoisfr
dc.subjectComiquefr
dc.subjectRirefr
dc.subjectFabien Cloutierfr
dc.subjectHenri Bergsonfr
dc.subjectThéâtre comiquefr
dc.subjectTheatrefr
dc.subjectContemporary Québec theatrefr
dc.subjectThe comicfr
dc.subjectLaughterfr
dc.subject.otherLiterature - Canadian / Littérature - Canadienne (UMI : 0355)fr
dc.titleEntre proximité et distance : comique et rire bergsonien dans le théâtre de Fabien Cloutierfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineLittératures de langue françaisefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractLe théâtre de Fabien Cloutier suscite abondamment le rire chez les spectateurs, mais ce rire est, très souvent, accompagné d'un sentiment de malaise qui investit la salle. Quel rôle joue le comique dans les pièces de Fabien Cloutier et quelle est la fonction du rire des spectateurs lors des représentations ? Ce mémoire postule que le rire, tel que provoqué par le théâtre de Fabien Cloutier, joue un rôle fondamentalement critique. À partir des dynamiques à la fois d’identification et de distanciation mises en œuvre par le théâtre de Fabien Cloutier, ce mémoire propose d’étudier la fonction critique du rire dans les pièces Scotstown, Cranbourne, Billy [Les jours de hurlement] et Pour réussir un poulet à la lumière de la théorie bergsonienne du rire, qui conçoit le rire comme un correctif social.fr
dcterms.abstractFabien Cloutier’s plays spark copious laughter in spectators, but said laughter is often accompanied by a sense of discomfort which takes over the theatre. What part does the comic play in Fabien Cloutier’s work, and what is the function of audience members’ laughter during performances? This paper argues that laughter, as provoked by Fabien Cloutier’s theatre, serves a fundamentally critical purpose. Using the dynamics of both identification and distanciation at play in Fabien Cloutier’s theatre, this paper proposes that the critical function of laughter in plays Scotstown, Cranbourne, Billy [Les jours de hurlement] and Pour réussir un poulet be studied in light of the Bergsonian theory of laughter, which conceives of laughter as a social corrective.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.