Now showing items 1-10 of 12

  • Immersive spatialized live music composition with performers : a case study, Le vent qui hurle 

    Giannini, Nicola (IEEE, 2023-10-23)
    This article presents reflections on theoretical and practical aspects of the composition of immersive spatialized live music with performers through a case study, Le vent qui hurle. This is a piece written for the Ensemble d’oscillateurs founded by ...
  • Composition orientée objet 

    Object-oriented composition
    Bernier, Nicolas (Université de Montréal. Faculté de musique, 2013)
    C’est par la lorgnette de sa pratique que l’artiste esquisse une démarche de création sonore ancrée dans le rapport au matériel : du rapport à l’objet sonore, à l’objet matériel, au corps sonore, au corps humain jusqu’à la création d’une nouvelle ...
  • Observations on performing sine waves with an oscillator ensemble 

    Bernier, Nicolas (MIT Press, 2022-04-01)
    Founded in 2016 at Université de Montréal, Ensemble d’oscillateurs (French for “Oscillator Ensemble”) brings together 10 musicians around old analog test equipment oscillators that produce audio sine waves. The ensemble performs new compositions ...
  • Sine wave in music and sound art : a typology of artistic approaches 

    Bernier, Nicolas; Boutard, Guillaume; Traube, Caroline; Schorpp, Estelle; Bellemare, Laurent; Drouin-Trempe, Victor (Cambridge University Press, 2023-01-10)
    Despite the sine wave’s close links to the birth of electronic music in the mid-twentieth century, it has been little studied aesthetically, and no systematic review of its artistic usages exists. This article presents a brief literature review, followed ...
  • L’interculturalisme à travers le filtre cognitif : comment Gilles Tremblay recompose le gamelan dans Oralléluiants 

    Interculturalism through a cognitive filter : how Gilles Tremblay recomposes gamelan in Oralléluiants
    Goldman, Jonathan (Université de Montréal. Faculté de musique, 2018-04-06)
    Dans un article consacré à l’impact bien connu du gamelan sur le langage musical de Claude Debussy, Nicholas Cook propose une interprétation de l’oeuvre du compositeur français qui navigue entre une perspective qui prétend que le gamelan a eu une valeur ...
  • Induire une écoute audiotechnique au moyen de la stéréophonie monumentale : musique pour les premiers spectacles son et lumière 

    Goldman, Jonathan (Observatoire interdisciplinaire de création et recherche en musique, 2021-08-03)
    Écouter le son spatialisé au moyen d’appareils électroniques constitue une des nouvelles expériences arrivées au lendemain de la Seconde Guerre mondiale. En ce qui concerne l’histoire de cette nouvelle forme d’écoute audiotechnique en France, l’une des ...
  • Preface 

    Goldman, Jonathan (Faber & Faber, 2018)
  • Gerard Grisey, accordionist 

    Goldman, Jonathan (Cambridge University Press, 2018)
    It is tolerably well known that Gerard Grisey’s first instrument was the accordion, but little has been written ´ about the influence the pioneering spectral composer’s main instrument had on his compositional language. The decade of the 1960s was ...
  • A connected history and geography of studios 

    Goldman, Jonathan; Gribenski, Fanny; Romão, João (Taylor and Francis, 2021-02-02)
  • Indonesian cultural diplomacy and the First International Gamelan Festival and Symposium at Expo 86 

    Goldman, Jonathan; Strachan, Jeremy (University of Illinois Press, 2020-12-01)