Show item record

dc.contributor.advisorKempeneers, Marianne
dc.contributor.advisorLe Gall, Josiane
dc.contributor.authorChow, Emilie
dc.date.accessioned2017-08-25T14:32:47Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2017-08-25T14:32:47Z
dc.date.issued2017-07-12
dc.date.submitted2017-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/19140
dc.subjectIdentitéfr
dc.subjectAppartenancefr
dc.subjectTransmission culturellefr
dc.subjectMixte-Autochtonefr
dc.subjectMohawkfr
dc.subjectKahnawakefr
dc.subjectPremières Nationsfr
dc.subjectIdentityfr
dc.subjectBelongingfr
dc.subjectTransmission of culturefr
dc.subjectMixed-Indigenousfr
dc.subjectMohawkfr
dc.subjectKahnawakefr
dc.subjectFirst Nationsfr
dc.subject.otherSociology - Individual and Family Studies / Sociologie - Études de l’individu et de la famille (UMI : 0628)fr
dc.titleMixed Identity and Cultural Transmission : Narratives of Mixed-Blood Women from a First Nations Communityfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineSociologiefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractCe mémoire de maîtrise porte sur l’implication de la « loi sur le membership et le droit de résidence à Kahnawà:ke » sur six femmes mixtes Mohawks de la communauté Mohawk de Kahnawà:ke. Nous utilisons une méthodologie de recherche qualitative pour analyser les récits de vie des participantes et leurs expériences en tant que personnes ayant un héritage culturel mixte. Dans ce contexte, nous explorons certains facteurs qui ont facilité ou atténué leur identité culturelle et leur sentiment d’appartenance. Nous explorons aussi la question de la transmission culturelle à la prochaine génération. Les résultats de cette étude suggèrent que l’identité culturelle et les modes de vie Mohawk sont transmis de manière intergénérationnelle dans les familles des participantes. Dans cette étude, les femmes font des efforts tenaces pour se réapproprier leur culture et de créer un sentiment d’appartenance qui leur est propre. Ces récits détaillés des participantes s’ajoutent à la recherche canadienne sur l’identité mixte et la transmission culturelle dans un contexte autochtone.fr
dcterms.abstractIn this master’s thesis, I examine the implications of the Kahnawà:ke membership and residency law on six mixed-blood women from the Kahnawà:ke Mohawk community. With the use of qualitative research methodology, I analyze the participants’ narratives of their experiences with growing up racially mixed. In this context, I explore some of the factors that facilitated or mitigated their sense of cultural identity and belonging. I also explore the question of cultural transmission to the future generation. The findings from this study suggest that Mohawk cultural identity and ways of life are perpetuated intergenerationally in these women’s’ families. The participants make tenacious efforts to re-appropriate their culture and find ways to create their space of belonging. These participants’ detailed accounts add to the Canadian body of research on mixed-race identity and cultural transmission in an Indigenous context.fr
dcterms.languageengfr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.