Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building*
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté des sciences infirmières
  • Thèses et mémoires - Faculté des sciences infirmières
  • View Item
  •   Home
  • Faculté des sciences infirmières
  • Thèses et mémoires - Faculté des sciences infirmières
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/18622

Processus décisionnel du consentement aux soins de l’adolescent atteint d’un cancer dans une perspective triadique : Adolescent – Parent – Infirmière

Electronic Thesis or Dissertation
PDF
Desrosiers_Joseanne_2016_mémoire.pdf (3.245Mb)
Under embargo until: 2019-04-20
🔓 Request copy
2016-12 (degree granted: 2017-04-20)
Author(s)
Desrosiers, Joséanne
Advisor(s)
Le May, Sylvie
Genest, Christine
Level
Master's
Discipline
Sciences infirmières
Keywords
  • Adolescent
  • Parent
  • Infirmière
  • Oncologie pédiatrique
  • Triade
  • Consentement aux soins
  • Mineur
  • Processus décisionnel
  • Teenager
  • Nurse
  • Oncology pediatric
  • Triad
  • Consent to care
  • Minor
  • Decision making
  • Health Sciences - Nursing / Sciences de la santé - Soins infirmiers (UMI : 0569)
Abstract(s)
Dans un contexte où le mineur âgé de 14 ans et plus peut consentir à ses soins de santé et connaissant la complexité concernant la prise de décisions dans les milieux pédiatriques dus à plusieurs éléments, dont la présence d’une triade décisionnelle, l’idée de comprendre ce processus semblait justifiée. Le but de cette étude a été de modéliser le processus décisionnel du consentement aux soins chez l’adolescent atteint d'un cancer dans une perspective triadique s’intéressant l’adolescent et à ses parents, puis à l’infirmière pivot comme troisième actrice de la triade. Le Modèle humaniste des soins infirmiers compose la toile de fond théorique de cette recherche la guidant au niveau des valeurs et des concepts de la profession. La théorisation ancrée proposée par Strauss et Corbin (2015) a été utilisée. À l’aide d’un échantillonnage théorique, les données ont été obtenues par des questionnaires sociodémographiques et des entrevues individuelles semi-structurées réalisées auprès de trois triades comprenant un total de trois adolescents, trois parents et deux infirmières pivots (n = 8). Les données ont été analysées selon les quatre étapes proposées par Strauss et Corbin (2015). Les résultats obtenus ont permis de confirmer la place de l’infirmière comme troisième actrice de la triade. De plus, les résultats ont permis de comprendre que le poids exercé par chacun des acteurs de la triade dans le processus va varier selon différentes conditions préalables et différents éléments. Finalement, il est pertinent de bien amorcer les premières boucles du processus décisionnel du consentement aux soins afin d’influencer positivement le déroulement de futures boucles facilitant ainsi la participation de l’adolescent dans le processus tout au long de la trajectoire de soins en oncologie.
 
In the context where a minor aged of 14 years and older can consent to his medical treatment, and knowing the complexities concerning decision making in a pediatric environment considering many elements, including a decisional triad, the idea of comprehending this process seems justified. Therefore, the objective of the study has been to create a modelized scheme representing the decisional process surrounding treatment consent of the adolescent suffering from cancer in a triadic perspective triad with the adolescent and his parent, which includes the nurse navigator as a third party in the triad. The Humanist Model of Nursing composes the theoretical framework which guides the study through the values and concepts of the profession. To help achieve the objectives, the grounded theory proposed by Strauss et Corbin (2015) was followed. With the help of a theoretical sampling, the data was obtained by sociodemographic surveys and individual semi-structured interviews. These interviews were realised with three adolescents, three parents and two nurses (n = 8). The data has been analysed accordingly to the four steps of the grounded theory proposed by Strauss and Corbin (2015). The results have permitted to confirm the nurse’s involvement as the third party of the triad. Furthermore, the results have permitted to comprehend that the exerted weight of each individual involved in the triad can vary accordingly to their different prior conditions. Finally, it is relevant to correctly initiate the first steps of the decisional process associated to treatment consent to positively influence the progress of future steps in the process, facilitating also the adolescent’s participation through decision making associated to their cancer treatments.
Collections
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [13935]
  • Thèses et mémoires - Faculté des sciences infirmières [216]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS