Show item record

dc.contributor.authorDupuis, Gilles
dc.date.accessioned2016-12-23T15:52:35Z
dc.date.available2016-12-23T15:52:35Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/16356
dc.subjectAquin, Hubertfr
dc.subjectRomanfr
dc.subjectWelles, Orsonfr
dc.subjectCinémafr
dc.subjectMédiasfr
dc.subjectRadiofr
dc.subjectTéléthéâtrefr
dc.titleF... pour faux : Hubert Aquin à l'écranfr
dc.typeArticlefr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté des arts et des sciences. Département des littératures de langue françaisefr
dcterms.abstractD'acteur à réalisateur, de scénariste à producteur, Hubert Aquin a transporté à l'écran la même pratique du faux par laquelle il s'était illustré comme romancier. Cet essai retrace brièvement la carrière médiatique de l'auteur, en insistant sur quelques jalons qui permettent d'éclairer la logique de l'imposture qui est au coeur de son oeuvre. En établissant un parallèle entre le dernier roman publié d'Aquin, Neige noire, et le dernier film complété par Orson Welles, F for Fake, il s'agit moins d'arguer en faveur d'une influence du cinéaste américain sur le romancier québécois, que de montrer en quoi la figure géniale du faussaire lie ces deux grands auteurs.fr
dcterms.abstractFrom actor to screenwriter, director to producer, Huber Aquin's work with the media is marked by the same "fake" practices, which made him famous as a novelist. This essay briefly traces his career in the media, insisting on a few milestones that shed light on the logic of imposture at the core of his oeuvre. By establishing a parallel between the last published novel written by Aquin, Neige noire, and the last film completed and directed by Orson Welles, F for Fake, my main objective is to emphasize how the striking figure of the art forger binds the two authors rather than to stress the influence of the American director on the French Canadian writer.fr
dcterms.isPartOfurn:ISSN:0737-3759
dcterms.languagefrafr
UdeM.VersionRioxxVersion acceptée / Accepted Manuscript
oaire.citationTitleQuébec studies
oaire.citationVolume57
oaire.citationStartPage113
oaire.citationEndPage129


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.