Show item record

dc.contributor.advisorCarde, Estelle
dc.contributor.authorDiaz, Fabiana
dc.date.accessioned2015-03-19T18:49:05Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2015-03-19T18:49:05Z
dc.date.issued2015-02-18
dc.date.submitted2014-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/11651
dc.subjectéducationfr
dc.subjectethnicitéfr
dc.subjectLatino-Américainfr
dc.subjectMontréalfr
dc.subjectidentité ethniquefr
dc.subjecteducationfr
dc.subjectethnic identityfr
dc.subjectethnicityfr
dc.subjectLatin-Americanfr
dc.subject.otherSociology - Ethnic and Racial Studies / Sociologie - Études des relations interethniques et des relations raciales (UMI : 0631)fr
dc.titleEthnic Identity and School Ambition : the Case of Second Generation Youth from a Latin-American Background in Montrealfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineSociologiefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Sc.fr
dcterms.abstractCe mémoire propose d’étudier l’articulation entre l’identité ethnique (à l’adolescence) et l’ambition scolaire – ici définie comme l’ensemble des motivations, des moyens de persévérance et du niveau scolaire – notamment à travers les concepts d’assimilation et de la résistance culturelle (McAndrew 2008). Nous nous intéressons aux jeunes issus de l’immigration latino-américaine à Montréal. Il s’agit d’une analyse qualitative, plus précisément d’analyse de discours qui nous a permis de comprendre comment leurs expériences et leurs représentations des Latinos et des Québécois influencent leur identification ethnique ainsi que leurs perceptions et décisions en milieu scolaire. Les résultats de cette étude démontrent que l’identification ethnique, en corrélation avec le statut socio-économique et le genre, semble être liée à l’ambition scolaire. Malgré une certaine confirmation de la relation classique entre statut socio-économique et niveau de scolarité, les discours des participants ont permis de faire ressortir une particularité ethnique susceptible de contribuer à expliquer le choix de continuer aux études supérieures. Cet impact est plus important chez les jeunes femmes de notre échantillon; celles avec le niveau de scolarité le moins élevé, ont un statut socio-économique moindre et s’identifient davantage à la culture latino, en contraste avec celles les plus éduquées ayant aussi un statut socio-économique supérieur et qui s’identifiaient davantage à la culture québécoise.fr
dcterms.abstractThis thesis proposes to study the articulation between ethnic identity and school ambition – here defined as the motivations, the means to persevere and the level of academia – namely through the concept of cultural assimilation or resistance (McAndrew 2008). We focus our research on youth from Latin-American immigration background in Montreal This qualitative research, more precisely analysis of discourse, has allowed us to understand how their experiences and their representations of Latinos and Quebeckers influence their ethnic identification as well as their perceptions and decisions concerning school. The results of this study demonstrate that ethnic identification, in correlation with socio-economic status and gender, seems to be related to school ambition. Although our findings have somewhat confirmed the association between socio-economic status and years of schooling, the discourses of our participants have underlined an ethnic particularity that offers a possible explanation for continuing into the highest levels of education. This impact is more significant amongst the young women in our sample; those with the lower level of education and the least socio-economic status, identified more to the Latin culture, as opposed to those with the highest level of education as well as highest socio-economic status, identified more to the Quebecker culture.fr
dcterms.languageengfr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.