Show item record

dc.contributor.advisorDavid, Gilbert
dc.contributor.authorGauthier, Benoit
dc.date.accessioned2015-03-16T18:55:21Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2015-03-16T18:55:21Z
dc.date.issued2015-02-18
dc.date.submitted2014-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/11486
dc.subjectThéâtrefr
dc.subjectIntermédialitéfr
dc.subjectThéorie du dramefr
dc.subjectLinguistique pragmatiquefr
dc.subjectDaniel Danisfr
dc.subjectTheaterfr
dc.subjectIntermedialityfr
dc.subjectDrama theoriesfr
dc.subjectPragmatic linguisticfr
dc.subject.otherLiterature - Canadian / Littérature - Canadienne (UMI : 0355)fr
dc.titleLa relation texte/scène en phase de reconfiguration : propositions théoriques autour de Terre océane de Daniel Danisfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineLittératures de langue françaisefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractAvec la publication du «Théâtre postdramatique» d’Hans-Thies Lehmann et la montée de la performance dans la représentation théâtrale contemporaine, le drame, et avec lui le texte dramatique, semblent une fois de plus mis à mal. Or, la propension de certains ouvrages critiques à présenter comme cataclysmique l’avènement d’un théâtre postdramatique laisse en plan de nombreuses questions, notamment celle de la dynamique texte/scène qui, plutôt que d’en évacuer la première constituante, semble en métamorphoser les deux parties. Ce mémoire entend creuser la question du texte au sein de cette dynamique afin d’interroger ses mutations et les techniques d’approche qui permettent de l’intégrer dans une praxis théâtrale.fr
dcterms.abstractWith Hans-Thies Lehmann’s ''Postdramatic Theater'' and the growing presence of performance in the contemporary theater scene, the notion of drama, and the text itself, seems once again to suffer a terrible blow. Unfortunately, some critics’ tendencies to present new ways of making theater as if it were a violent upheaval, overshadow some phenomena, for one the dynamic between text and scene, in which instead of its first constituant disapearing, both of them seem to metamorphose under mutual influence. This thesis will investigate that phenomenom and its consequences on the dramatic text, as well as how we understand it as praxis of contemporary theater.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.