Show item record

dc.contributor.advisorPepin, Jacinthe
dc.contributor.authorMekkelholt, Karine
dc.date.accessioned2014-09-30T16:09:42Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2014-09-30T16:09:42Z
dc.date.issued2014-09-26
dc.date.submitted2013-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/10999
dc.subjectÉtudiants infirmiersfr
dc.subjectConception personnellefr
dc.subjectÉvolutionfr
dc.subjectFormation infirmièrefr
dc.subjectcentre d'intérêt de la disciplinefr
dc.subjectconstructivismefr
dc.subjectNursing studentsfr
dc.subjectpersonnal conceptual frameworkfr
dc.subjectevolutionfr
dc.subjectconstructivismfr
dc.subjectfocus of the disciplinefr
dc.subjectnursing educationfr
dc.subject.otherHealth Sciences - Nursing / Sciences de la santé - Soins infirmiers (UMI : 0569)fr
dc.titleL'évolution de la conception personnelle de la discipline infirmière d'étudiants en soins infirmiersfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineSciences infirmièresfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Sc.fr
dcterms.abstractPeu d’écrits décrivent la conception personnelle de la discipline infirmière des étudiants ou son évolution. Pourtant, celle-ci guide la pratique des étudiants (Fawcett, 2002; Pepin, Kérouac, & Ducharme, 2010) et a des impacts sur leur persévérance dans leur formation (Spouse, 2000). Le but de cette recherche était d’explorer l’évolution de la conception personnelle de la discipline infirmière d’étudiants pendant leur formation collégiale. Ce mémoire présente une étude qualitative exploratoire fondée sur un cadre de référence liant le constructivisme radical (Glasersfeld, 1994) et le centre d’intérêt de la discipline (Pepin et al., 2010). Des entrevues individuelles ont été menées auprès de onze étudiants de première, troisième et cinquième sessions (n=11). Les données ont été analysées par questionnement analytique (Paillé & Mucchielli, 2010). Selon les participants, un soin « humain » est préalable aux « soins » de l’infirmier. Ils décrivent que l’infirmier guide une personne unique, détenant des capacités afin qu’elle accomplisse ses activités et prenne soin d’elle-même pour maintenir sa santé mentale et physique ; l’environnement hospitalier ne rejoint pas les conditions idéales identifiées par les participants. La compréhension des concepts centraux devient plus complexe durant leur formation. Les participants attribuent surtout ces changements à leurs expériences de stages. Finalement, la présente étude fournit des pistes aux enseignants afin qu’ils puissent soutenir l’apprentissage des conceptions de la discipline et orienter la construction d’une conception personnelle de la discipline infirmière utile à la pratique des étudiants.fr
dcterms.abstractFew studies describe the nursing students’ personal conceptual framework of the discipline nor its evolution though it influence their pratice and their continuation in the educational program (Fawcett, 2002; Pepin et al., 2010; Spouse, 2000). The goal of this research was to explore the evolution of nursing students’ personal conceptual framework during their nursing educational program. This paper presents a exploratory qualitative study inspired by a theoretical framework linking the radical constructivism (Glasersfeld, 1994) and the center of interest of the discipline (Pepin et al., 2010). Individual interviews were conducted with first, third and fifth semester nursing students (n=11). The data were analysed by analytic questioning (Paillé & Mucchielli, 2010). The participants describe « human » nursing as a precondition of the « nursing activities ». They describe the person has unique having abilities. The nurse guide the person to be able to accomplish his activities and to take care of himself to maintain mental and physical health. The hospital environment is not meeting the ideal conditions set by the participants. Throughout their educational program, the comprehension of the central concepts of nursing seems to get more complex and mature. The participants identify the experience gained through clinical placements as the main factor of influence on their personal conceptual framework. Finally, this research provides new knowledge to the nursing teachers facilitating the learning of the nursing theory and orient the construction of a useful personal framework for the future practice of the nursing students.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.