Show item record

dc.contributor.advisorBovet, Jeanne
dc.contributor.authorJardon-Gomez, François
dc.date.accessioned2014-06-04T14:14:37Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2014-06-04T14:14:37Z
dc.date.issued2014-03-03
dc.date.submitted2013-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/10702
dc.subjectCatharsisfr
dc.subjectSolidarité des ébranlésfr
dc.subjectTragiquefr
dc.subjectWajdi Mouawadfr
dc.subjectSang des promessesfr
dc.subjectLittoralfr
dc.subjectIncendiesfr
dc.subjectForêtsfr
dc.subjectCielsfr
dc.subjectThéâtre québécois contemporainfr
dc.subjectSolidarity of the shakenfr
dc.subjectTragicfr
dc.subjectContemporary Quebec theatrefr
dc.subjectTidelinefr
dc.subjectScorchedfr
dc.subjectForestsfr
dc.subjectSkiesfr
dc.subjectBlood Promisesfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Theater / Communication et les arts - Théâtre (UMI : 0465)fr
dc.titleUn tragique de l'ébranlement : usages et enjeux de la catharsis dans Le Sang des promesses (Littoral, Incendies, Forêts, Ciels) de Wajdi Mouawadfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineLittératures de langue françaisefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractConsacré à la tétralogie Le Sang des promesses — composée des pièces Littoral, Incendies, Forêts et Ciels — de Wajdi Mouawad, le présent mémoire s’appuie sur un retour remarqué de la catharsis dans les discours sur le théâtre contemporain pour questionner la capacité du théâtre à développer une pensée du vivre-ensemble. Il est divisé en trois chapitres : le premier porte sur la place du genre de la tragédie et du concept du tragique dans la tétralogie ainsi que la réappropriation par Mouawad de certaines figures de la mythologie grecque ; le second s’intéresse au devenir contemporain de la catharsis, à son articulation autour des émotions de peur et compassion et à l’importance de la parole-action au sein de l’œuvre. Enfin, le troisième chapitre cherche à définir les rapports entre le cathartique et le concept de « solidarité des ébranlés » théorisé par Jan Patočka avant d’analyser la réception critique des pièces pour y trouver des exemples concrets de l’effet cathartique propre au théâtre de Mouawad.fr
dcterms.abstractThis master's dissertation addresses Wajdi Mouawad's Blood Promises tetralogy, composed of the plays Tideline, Scorched, Forests, and Skies. As it focuses on the return of the concept of catharsis in discourses on contemporary theater, it aims to question theater's capacity to develop a thought of the living-together (vivre-ensemble). The first chapter focuses on the status of tragedy and the tragic as well as on the revisiting of several mythological Greek characters in Mouawad's tetralogy, whereas the second chapter takes an interest in contemporary manifestations of catharsis, as they involve the emotions of fear and compassion, and, in the case of Mouawad's work, particularly depend on the importance of acts of language. Finally, the third chapter attempts to link the cathartic to Jan Patočka's concept of the solidarity of the shaken, before it proceeds to analyze the critical reception of Mouawad's plays in order to underline their specific cathartic effect.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.