Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté de médecine
  • Faculté de médecine – Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté de médecine
  • Faculté de médecine – Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/8965

Développement du sentiment d'appartenance à une équipe sportive et persévérance scolaire : le cas des jeunes du programme «Bien dans mes baskets»

Thesis or Dissertation
Thumbnail
Langlois_Marc_ML_2012_memoire.pdf (2.151Mb)
2012-07 (degree granted: 2013-01-04)
Author(s)
Langlois, Marc
Advisor(s)
Laberge, Suzanne
Level
Master's
Discipline
Sciences de l'activité physique
Keywords
  • basketball
  • intervention psychosociale
  • sentiment d'appartenance
  • persévérance scolaire
  • méthode qualitative
  • psychosocial intervention
  • sense of belonging
  • student retention
  • qulitative method
  • Social Sciences - Recreation / Sciences sociales - Loisirs (UMI : 0814)
Abstract(s)
«Bien dans mes Baskets» (BdmB) est un programme d’intervention psychosociale utilisant le basketball parascolaire comme outil de prévention du décrochage scolaire et de la délinquance chez des adolescents en difficulté ou présentant plusieurs facteurs de risque. Le programme a comme objectifs généraux de prévenir le décrochage scolaire, la délinquance et l’exclusion sociale. La présente étude a comme principaux objectifs d’explorer le processus de construction du sentiment d’appartenance à l’équipe et à l’école des athlètes-étudiants participant au programme BdmB et d’examiner le lien entre le sentiment d’appartenance à l’équipe et à l’école chez ces derniers. Des entretiens semi-directifs ont été réalisés auprès d’un échantillon aléatoire de 21 athlètes-étudiants de sexe masculin inscrits dans le programme BdmB. Nous avons choisis au hasard sept athlètes-étudiants dans trois équipes de catégories d’âge différentes (atome, cadet et juvénile) afin de mettre en évidence la progression potentielle du sentiment d’appartenance dans le temps. Le verbatim des entretiens enregistrés a été transcrit afin de procéder à une analyse inspirée de la théorisation ancrée. Les résultats permettent l’identification de trois conditions qui paraissent jouer un rôle déterminant dans la construction du sentiment d’appartenance, soit : 1) le partage d’expériences communes significatives, 2) la valorisation de la pratique du basketball au sein de BdmB, et 3) le climat de l’équipe et du programme. Ces conditions découlent de l’interaction et du cumul de nombreux facteurs individuels et interpersonnels ainsi que de facteurs liés au programme. Pour certains athlètes-étudiants, le basketball parascolaire semble même favoriser la motivation scolaire. Pour plusieurs, le sentiment d’appartenance à l’équipe est indissociable du sentiment d’appartenance à l’école.
 
"Bien dans mes Baskets" (BdmB) is a psychosocial intervention program using basketball as a tool to prevent school dropout and delinquency among adolescents in difficulty or at risk. The general goals of the program are to prevent school dropout, delinquency and social exclusion. This study has two main objectives: 1) investigate the construction process of a sense of belonging to the team and to the school among athlete-students participating in BdmB, and 2) explore the potential connection between the basketball players' sense of team belonging and sense of school belonging. Semi-structured interviews were conducted with a sample of 21 male student-athletes enrolled in the program BdmB. We randomly selected seven student-athletes in three teams of different age categories (atome, cadet and juvénile) to highlight the potential progression of the sense of belonging over time. The interviews were recorded and transcribed verbatim in order to conduct an analysis inspired by grounded theory. The results allow the identification of three conditions that appear to play a key role in the construction of a sense of belonging: 1) the sharing of meaningful group experiences, 2) the valorization of playing basketball in BdmB, and 3) the team and program climate. These conditions arise from the interaction and combination of many individual factors, interpersonal factors and program factors. For some athlete-students, afterschool basketball seems to encourage academic motivation. For most of the athlete-students, their sense of team belonging is tantamount to their sense of school belonging.
Collections
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [17175]
  • Faculté de médecine – Thèses et mémoires [4044]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS