Show item record

dc.contributor.authorDamien, Robert
dc.date.accessioned2010-02-15T19:33:32Z
dc.date.available2010-02-15T19:33:32Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://ethique-economique.net
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/3414
dc.publisherCentre de recherche en éthique de l'Université de Montréal
dc.subjectPhilosophieen
dc.subjectÉthiqueen
dc.subjectÉconomieen
dc.subjectactionen
dc.subjectacteen
dc.subjectpenséeen
dc.subjectconseilen
dc.subjecttravailen
dc.subjectrelationen
dc.subjectcoopérationen
dc.subjectindustrieen
dc.subjectjusticeen
dc.subjectactionen
dc.subjectacten
dc.subjectthinkingen
dc.subjectadviceen
dc.subjectrelationen
dc.subjectcooperationen
dc.subjectindustryen
dc.subjectjusticeen
dc.titlePensée de l'acte et conseil de l’action : La perspective proudhonienne du travail industrieen
dc.typeArticleen
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté des arts et des sciences. Centre de recherche en éthiquefr
dcterms.abstractComment conseiller l’action ? En la pensant bien et totalement pour qu’elle soit bonne et juste, dit-on, puisque conforme à la raison. La pensée de l’acte s’impose d’elle-même au sujet de l’action comme allant de soi, assurée de réussir, effective et efficace. Qui peut ainsi assigner au sujet rationnel la nécessité de son acte ? Le maître-penseur qu’est le théoricien de l’action. Cette figure de conseiller-philosophe de l’action est-elle constitutive de toute pensée de l’action ? Peut-on échapper à cette assimilation du sujet de l’action et de la pensée de l’acte qui transforme le conseil en ordre ? L’auteur examine les éléments philosophiques de cette illusion du conseil. L’analyse proudhonienne du travail industriel ne fournit-elle pas un moyen de surmonter cet obstacle épistémologique ?en
dcterms.abstractHow does one guide action? By thinking it out well and completely so that, one says, it is good and fair since it conforms to reason. Thinking about the act itself imposes that it comes from within the subject of the action, sure of success, effective and efficient. Who can then assign the necessity of one’s act to a rational subject? The master-thinker who is the theoretician of action. Is the figure of the philosophical-adviser of action a component of all thinking about action? Can one escape this assimilation of the subject of the action and thinking about the act which transforms the advice into an order? This paper examines the philosophical elements of the illusion of advice. Does not Proudhon’s analysis on industrial work provide a means to overcome this epistemological obstacle?en
dcterms.isPartOfurn:ISSN:1639-1306
dcterms.languagefraen
UdeM.VersionRioxxVersion publiée / Version of Record
oaire.citationTitleÉthique et économique = Ethics and economics
oaire.citationVolume6
oaire.citationIssue1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.