Show item record

dc.contributor.advisorBrown, Caroline
dc.contributor.authorBen Mansour, Tasnime
dc.date.accessioned2023-12-11T19:21:08Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2023-12-11T19:21:08Z
dc.date.issued2023-11-01
dc.date.submitted2023-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/32196
dc.subjectMenarchefr
dc.subjectPubertyfr
dc.subjectPovertyfr
dc.subjectTraumafr
dc.subjectIntergenerational traumafr
dc.subjectSlaveryfr
dc.subjectSexual identityfr
dc.subjectSexualityfr
dc.subjectMénarchefr
dc.subjectPubertéfr
dc.subjectPauvretéfr
dc.subjectTraumatismefr
dc.subjectTraumatisme intergénérationnelfr
dc.subjectEsclavagefr
dc.subjectIdentité sexuellefr
dc.subjectSexualitéfr
dc.subject.otherAfrican American studies / Études afro-américaines (UMI : 0296)fr
dc.titleThe trauma of menarche in African American literaturefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineÉtudes anglaisesfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréal
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractMon mémoire de recherche considère comment l’héritage historique de l’esclavage continue d’affecter l’expérience de passage à l’âge adulte des jeunes filles afro-américaines. L’impact profond de l’esclavage sur leurs ancêtres est transmis aux générations suivantes, influençant la manière dont ces filles perçoivent et gèrent leurs identités. En lisant « Corregidora » de Gayl Jones et « The Bluest Eye » de Toni Morrison, je présente les défis auxquels les filles afro-américaines sont confrontées lorsqu’elles passent de l’enfance à la vie d’une femme. Le premier chapitre de mon mémoire aborde l’impact des traumatismes intergénérationnels aux niveaux individuel et collectif. Ce chapitre explore comment les traumatismes émotionnels et psychologiques hérités peuvent influencer profondément la manière dont une personne comprend son identité sexuelle. Le deuxième chapitre étudie l’impact du racisme, de la pauvreté et des faibles conditions socioéconomiques sur le développement des filles afro-américaines pendant la période de transition de la puberté. Ce chapitre offre un aperçu de la terreur et de la sexualisation associées à la ménarche. Cette thèse s’appuie principalement sur les travaux de Saidiya Hartman sur la théorie de « the afterlife of slavery » et sur le concept de « living in the wake » de Christina Sharpe. De plus, je m’inspire des travaux des psychiatres Bessel Van der Kolk et Judith Herman pour examiner le traumatisme lié au processus de passage à l’âge adulte et plus précisément l’expérience de la ménarche.fr
dcterms.abstractMy thesis examines how the historical legacy of slavery continues to affect the coming-of-age experience for young African American girls. The profound impact of slavery on their ancestors is passed down through succeeding generations, shaping the way these girls perceive and manage their identities. Through reading Gayl Jones’s Corregidora (1975) and Toni Morrison’s The Bluest Eye (1970), I present the challenges African American girls face when transitioning from girlhood into womanhood. The first chapter of my thesis addresses the impact of intergenerational trauma on both individual and collective levels. This chapter explores how inherited emotional and psychological trauma can profoundly influence the way a person understands their sexual identity. The second chapter studies the impact of racism, poverty, and low socioeconomic conditions on the development of black girls during the transitional period of puberty. This chapter offers insight into the terror and sexualization associated with menarche. This thesis primarily draws on the works of Saidiya Hartman’s theory of “the afterlife of slavery” and Christina Sharpe’s concept of “living in the wake”. Additionally, I rely on the works of psychiatrists Bessel Van der Kolk and Judith Herman to examine the trauma linked to the coming-of-age process, specifically the menarche experience.fr
dcterms.languageengfr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.