Swimming upstream: navigating ethical practices in the creation of a participatory youth media workshop
Article [Version of Record]
Is part of
Les ateliers de l'éthique = The ethics forum ; vol. 4, no. 1.Publisher(s)
Centre de recherche en éthique de l'Université de MontréalAuthor(s)
Affiliation
Keywords
Abstract(s)
Despite the growing popularity of participatory video as a tool for facilitating youth empowerment, the methodology and impacts of the practice are extremely understudied. This paper describes a study design created to examine youth media methodology and the ethical dilemmas
that arose in its attempted implementation. Specifically, elements that added “rigor” to the study
(i.e., randomization, pre- and post-measures, and an intensive interview) conflicted with the fundamental tenets of youth participation. The paper concludes with suggestions for studying participatory media methodologies that are more in line with an ethics of participation. Malgré la popularité croissante de la production vidéo participative en tant qu’outil pour favoriser la prise de pouvoir chez les jeunes, la méthodologie et les impacts de cette pratique demeurent largement inexplorés. Le présent article décrit le design d’une étude conçue pour examiner
la méthodologie de la création vidéo chez des jeunes ainsi que les dilemmes éthiques soulevés
lors de la tentative de son application. Concrètement, des éléments apportant de la « rigueur »
à l’étude (i.e. l’échantillonnage aléatoire, la prise de mesures avant et après l’opération et la réalisation d’une entrevue intensive) sont rentrés en conflit avec les principes de la participation des
jeunes. L’article conclut avec des propositions méthodologiques pour l’étude des média participatifs qui seraient plus cohérents avec une éthique de la participation.