Show item record

dc.contributor.authorDavid, Driskell
dc.contributor.authorNeema, Kudva
dc.date.accessioned2009-10-05T18:23:20Z
dc.date.available2009-10-05T18:23:20Z
dc.date.issued2009-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/3060
dc.publisherCentre de recherche en éthique de l'Université de Montréal
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/legalcode
dc.subjectéthique appliquéeen
dc.subjectparticipationen
dc.subjectjeunesen
dc.titleEveryday Ethics: Framing youth participation in organizational practiceen
dc.typeArticleen
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté des arts et des sciences. Centre de recherche en éthiquefr
dcterms.abstractMuch of the literature on ethical issues in child and youth participation has drawn on the episodic experiences of participatory research efforts in which young people’s input has been sought, transcribed and represented. This literature focuses in particular on the power dynamics and ethical dilemmas embedded in time-bound adult/child and outsider/insider relationships. While we agree that these issues are crucial and in need of further examination, it is equally important to examine the ethical issues embedded within the “everyday” practices of the organizations in and through which young people’s participation in community research and development often occurs (e.g., community-based organizations, schools and municipal agencies). Drawing on experience from three summers of work in promoting youth participation in adult-led organizations of varying purpose, scale and structure, a framework is postulated that presents participation as a spatial practice shaped by five overlapping dimensions. The framework is offered as a point of discussion and a potential tool for analysis in ecipation in relation to organizational practice.en
dcterms.abstractUne grande partie de la littérature sur les questions éthiques de la participation des jeunes et des enfants s’appuie sur des expériences sporadiques de recherche participative lors desquelles la vision des jeunes a été examinée, transcrite et représentée. Cette littérature se concentre notamment sur la dynamique de pouvoir et les dilemmes éthiques motivés par des rapports temporaires de type adulte/enfant, externe/interne. Ces sujets sont cruciaux et méritent plus d’étude ; toutefois, il est aussi important d’examiner les problèmes éthiques qui émergent dans la pratique « quotidienne » des organisations dans et à travers lesquelles a lieu généralement la participation des jeunes dans la recherche et le développement communautaire (e.g. organisations communautaires, écoles, agences municipales). Sur l’expérience de trois étés de travail dans la promotion de la participation au sein d’organisations dirigées par des adultes et ayant des missions, des tailles et des structures différentes, on propose un cadre dans lequel la participation est présentée en tant que pratique spatiale façonnée par cinq dimensions qui se chevauchent. Ce cadre est proposé afin de susciter la discussion et en tant qu’outil potentiel d’analyse dans l'examen des problèmes éthiques liés à la participation des jeunes et la pratique organisationnelle.en
dcterms.isPartOfurn:ISSN:1718-9977
dcterms.languageengen
UdeM.VersionRioxxVersion publiée / Version of Record
oaire.citationTitleLes ateliers de l'éthique = The ethics forum
oaire.citationVolume4
oaire.citationIssue1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/legalcode
Usage rights : http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/legalcode