Show item record

dc.contributor.authorLouise, Chawla
dc.date.accessioned2009-10-05T18:09:08Z
dc.date.available2009-10-05T18:09:08Z
dc.date.issued2009-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/3059
dc.publisherCentre de recherche en éthique de l'Université de Montréal
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/legalcode
dc.subjectéthique appliquéeen
dc.subjectUnescoen
dc.subjectcitoyennetéen
dc.titleParticipation as capacity-building for active citizenshipen
dc.typeArticleen
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté des arts et des sciences. Centre de recherche en éthiquefr
dcterms.abstractWithin the framework of the “capability approach” to human rights, this paper argues that adults who facilitate participatory planning and design with children and youth have an ethical obligation to foster young people’s capacities for active democratic citizenship. Practitioners often worry, justifiably, that if young people fail to see their ideas realized, they may become disillusioned and alienated from political life. Based on the experience of the Growing Up in Cities program of UNESCO, four rules of good practice are distilled which can help promote young people’s belief in the value of collective action, regardless of the challenges that the full implementation of their ideas may face.en
dcterms.abstractInscrit dans l’approche des « capacités » en matière des droits humains, cet article fait valoir que les adultes qui soutiennent la participation des jeunes et des enfants en design et en planification ont l’obligation morale d’encourager ceux-ci à exercer une citoyenneté démocratique active. Toutefois, les praticiens ont souvent peur de décevoir et de détourner les jeunes de la vie politique s’ils n’arrivent pas à voir leurs idées se réaliser. Sur la base de l’expérience du programme Grandir en ville, de l’UNESCO, quatre règles de pratique sont établies afin de promouvoir auprès des jeunes la confiance sur la valeur de l’action collective, indépendamment des défis que représente la pleine réalisation de leurs idées.en
dcterms.isPartOfurn:ISSN:1718-9977
dcterms.languageengen
UdeM.VersionRioxxVersion publiée / Version of Record
oaire.citationTitleLes ateliers de l'éthique = The ethics forum
oaire.citationVolume4
oaire.citationIssue1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/legalcode
Usage rights : http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/legalcode