Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté de l'aménagement
  • Faculté de l'aménagement – Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté de l'aménagement
  • Faculté de l'aménagement – Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/2744

Les freins à l'adoption d'une approche d'éco-conception dans le processus de développement de produits: le cas des petites et moyennes entreprises

Thesis or Dissertation
Thumbnail
Cornet_Julie_2008_memoire.pdf (1.284Mb)
2008-10 (degree granted: 2009-01-12)
Author(s)
Cornet, Julie
Advisor(s)
Plouffe, Sylvain
Level
Master's
Discipline
Aménagement (Design et complexité)
Keywords
  • Développement durable
  • Éco-conception
  • Développement de produit
  • Responsabilité sociétale des entreprises
  • RSE
  • Petites et moyennes entreprises
  • Sustainable development
  • Eco-design
  • Product development
  • Corporate social responsibility
  • Small and medium-sized enterprises
  • Engineering - Environmental / Ingénierie - Génie environnemental (UMI : 0775)
Abstract(s)
Scientifiques, gouvernements, entreprises et consommateurs s’entendent aujourd’hui pour dire que le système naturel est déréglé, que l’activité industrielle en est la cause principale. L’éco-conception est une manière de concevoir des biens ou des services en diminuant leurs impacts sur l’environnement et la société. De plus en plus présente dans les grandes entreprises où, associée à une gestion intégrée de l’environnement, elle procure des bénéfices non négligeables et une image de marque, l’éco-conception a beaucoup de difficultés à s’implanter dans les petites et moyennes entreprises. Dans ce travail, nous avons cherché à comprendre les raisons de ces difficultés. Deux approches ont été utilisées, l’une basée sur une analyse documentaire des rapports de RSE de dix entreprises, grandes et petites, de différents secteurs d’activité, qui nous a permis de fixer le cadre et le formalisme de la démarche de recherche, l’autre sur le principe d’entretiens semi-dirigés à partir de questions ciblées. Après une présentation générale de ce qu’est l’éco-conception et quelle en est la problématique appliquée aux PME (chapitre 2), nous précisons le cadre méthodologique de la recherche (chapitre 3) et exposons ses résultats (chapitre 4). Nous montrons que les freins à l’adoption de l’éco-conception dans les PME sont multiples et complexes, tant la diversité de ces entreprises est grande et difficile à synthétiser. En soulignant les freins, les leviers, les risques et les opportunités liés à l’intégration des principes de développement durable dans ces entreprises, nous faisons un portrait global de la situation actuelle et des difficultés rencontrées par ces PME pour adhérer à ces principes.
 
Scientists, governments, businesses and consumers agree that the natural system is deregulated, and that the industrial activity is the main cause. Eco-design is a way to design products or services by reducing their impacts on environment and society. This approach to design is increasingly present in large corporations which, combined with an integrated environmental management system, provides significant profits and brand image. Conversely, eco-design is barely implanted in small and medium-sized enterprises (SMEs). Through this research, we have tried to understand the reasons of these difficulties. Two approaches have been used. One is based on a document review of corporate social responsability (CSR) reports of ten, large and small, companies from different industrial sectors. This has enabled us to establish the framework and the form of the research approach. The second approach is based on semi-directed interviews with a set of prepared specific questions. After an overview describing eco-design and its problematic applied to SMEs (Chapter 2), we develop the methodological framework of this research (Chapter 3) and present its results (Chapter 4). We show that the barriers to adoption of eco-design within SMEs are multiple and complex, so much the diversity of these companies is vast and difficult to synthesize. By highlighting the barriers, the drivers, the risks and the opportunities related to integrating sustainable development principles in these organizations, we provide an overview of the current situation and challenges faced by SMEs when seeking to adhere to these principles.
Collections
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [17175]
  • Faculté de l'aménagement – Thèses et mémoires [335]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS