Show item record

dc.contributor.advisorGirard, Félix
dc.contributor.authorKarkri, Ali
dc.date.accessioned2022-01-28T18:50:52Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2022-01-28T18:50:52Z
dc.date.issued2021-10-26
dc.date.submitted2021-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/26133
dc.subjectICDASfr
dc.subjectcarie dentairefr
dc.subjectformationfr
dc.subjectdiagnosticfr
dc.subjecttraitementfr
dc.subjectCariesfr
dc.subjecte-trainingfr
dc.subjectdiagnosticfr
dc.subjecttreatmentfr
dc.subject.otherHealth Sciences - Dentistry / Sciences de la santé - Dentisterie (UMI : 0567)fr
dc.titleL’impact d’une formation sur le diagnostic et la prise en charge de la carie dentaire, chez des étudiants de première année au DMDfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineSciences bucco-dentairesfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Sc.fr
dcterms.abstractObjectifs : Déterminer si une formation portant sur l’ICDAS permet d’améliorer la justesse du diagnostic de la carie dentaire, et d’améliorer également la concordance de la prise en charge avec celle suggérée par l’ICCMS, chez des étudiants de première année en médecine dentaire. Méthodologie : Quatorze étudiants divisés en deux groupes de sept étudiants (n=7) ont eu à attribuer un score de sévérité (ICDAS 0-6) et un score de prise en charge (0 = surveillance dans le temps; 1 = traitement préventif; 2= traitement curatif) à 100 dents extraites à deux reprises. Entre les deux collectes, le groupe expérimental a été exposé à une formation en ligne sur l’ICDAS sous le format d’une présentation PowerPoint (l’intervention). Résultats : Il y a une plus grande amélioration de la justesse du diagnostic de la carie dentaire dans le groupe expérimental (p<0.05), comparativement au groupe contrôle (pourcentage d’accord varie de 46% à 57% pour le groupe expérimental et reste à 44% pour le groupe contrôle). Les résultats sont non-significatifs pour l’attribution d’une prise en charge. Conclusion : Une formation en ligne sur le système de détection de l’ICDAS permet d’améliorer la justesse du diagnostic de la carie dentaire chez des étudiants de première année en médecine dentaire. Cependant, les résultats ne sont pas concluants pour l’attribution d’une prise en charge adéquate.fr
dcterms.abstractObjectives: To determine the impact of an ICDAS e-training on diagnosis and management of dental caries by first-year dental students, according to the standards established by the ICCMSTM . Materials and methods: Fourteen students divided into two groups (n=7/group) had to assign a severity score (ICDAS 0-6) and a management score (0 = monitoring over time; 1 = preventive care; 2 = curative care) for 100 extracted teeth twice. Between the two tests, the experimental group was exposed to an ICDAS e-training in the format of a PowerPoint presentation. Results: The accuracy of dental caries diagnosis in the experimental group was better (p <0.05), compared to the control group. The percentage of agreement between the two tests improved from 46% to 57% for the experimental group and remained at 44% for the control group. The e-training had no effect on dental caries management and the results were not significant for this variable. Conclusion: ICDAS e-training improved the accuracy of dental caries diagnosis in first-year dental students. However, the results were inconclusive for dental caries management, compared to the management suggested by the ICCMSTM. This might be explained by the lack of crucial information to answer this question. To determine correct management, one would need information about caries activity and the clinical context to guide the decision.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.