Gadamer, aesthetics and modernity
Article [Version of Record]
Is part of
Eidos ; vol. 9, no. 2, pp. 159-174.Publisher(s)
University of Waterloo. Philosophy Graduate Student AssociationAuthor(s)
Abstract(s)
J’aborde ici la dimension exemplaire que revêt l’art pour l’herméneutique philosophique de Gadamer. Ce dernier souscrit sans doute à la thèse classiciste de Hegel selon laquelle l’art élève une prétention à la vérité qui a connu sa plus haute expression dans l’antiquité grecque, mais il refuse de concéder à Hegel qu’à l’époque moderne c’est désormais la philosophie qui assume cette prétention de manière privilégiée. Gadamer entend ainsi surmonter la perte de sens que connaît l’art à l’époque moderne, et il s’oppose à l’herméneutique romantique de Schleiermacher précisément pour cette raison. À l’encontre du diagnostic de Gadamer portant sur la subjectivisation de l’expérience artistique aux Temps Modernes, je fais intervenir W. Benjamin et sa compréhension du rôle constitutif de la « critique » dans l’art romantique pour faire contraste avec le modèle gadamérien d’accès à l’œuvre comme participation à un avènement de sens. In this article I examine the exemplary role played by art in Gadamer’s philosophical hermeneutics. To be sure Gadamer agrees with Hegel and his classicist view according to which art contains a claim to truth that has reached its highest expression in Greek antiquity, but he refuses to admit that in the modern era it is henceforth philosophy that presents this truth in a privileged manner. Gadamer wishes thereby to counter the loss of meaning afflicting art in the modern era, and he stigmatizes Schleiermacher’s romantic hermeneutics precisely for that reason. Against Gadamer’s diagnosis of the subjectivisation of artistic experience in the modern times, I introduce W. Benjamin and his understanding of the intrinsic function of “critique” in romantic art in order to show the contrast with Gadamer’s model of access to the artwork as a participation in an event of meaning.
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.