Show item record

dc.contributorSilverman, Hugh J.
dc.contributor.authorPiché, Claude
dc.date.accessioned2021-03-03T13:56:03Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2021-03-03T13:56:03Z
dc.date.issued1991
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/24898
dc.publisherState University of New York Press
dc.subjectHabermasfr
dc.subjectAdornofr
dc.subjectRationalité communicationnellefr
dc.subjectModernitéfr
dc.subjectEsthétiquefr
dc.subjectArtfr
dc.subjectCommunicative rationalityfr
dc.subjectModernityfr
dc.subjectAestheticsfr
dc.titleArt and democracy in Habermasfr
dc.typeChapitre de livre / Book chapterfr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté des arts et des sciences. Département de philosophiefr
dcterms.abstractAu sein de la théorie de l’agir communicationnel de Habermas, l’art représente l’une des trois sphères de la modernité culturelle, à côté de la science et de la morale. Selon le schéma de la rationalité communicationnelle, l’art appartient à la sphère de l’esthétique-expressif, dont le critère est l’authenticité. Or ce critère est-il adéquat pour l’art? La question est légitime, surtout quand on note qu’avec la parution de son Discours philosophique de la modernité, Habermas est amené à abandonner son projet de développer une esthétique philosophique, laissant le travail d’interprétation à la critique d’art. Cet abandon tient à mes yeux à l’interférence qu’introduit le critère de l’authenticité issu de la théorie de la communication. Comment par exemple est-on en mesure de retracer, avec un tel critère, la logique interne de l’œuvre? L’approche d’Adorno semble à cet égard plus appropriée.fr
dcterms.abstractWithin the framework of Habermas’s theory of communicative action, art represents one of the three spheres of cultural modernity, beside science and morality. According to this framework, art belongs to the sphere of the aesthetic-expressive whose criterion is authenticity. Yet how adequate is such a criterion for art? The question is all the more legitimate that, with the publication of his Philosophical Discourse of Modernity, Habermas is led to give up his project of developing a philosophical aesthetics, leaving the task of interpretation to art criticism. This giving up is due according to me to the interference produced by authenticity as a criterion stemming from the theory of communication. For example, how are we to trace with such a criterion the inner logic of the artwork? In this regard Adorno’s approach seems more adequate.fr
dcterms.descriptionCette communication a été prononcée à l'occasion d'une table ronde sur la démocratie, en compagnie de Claude Lefort et de Dick Howard.fr
dcterms.hasVersionhttp://hdl.handle.net/1866/24897
dcterms.isPartOfurn:ISBN:0791404978
dcterms.isPartOfurn:ISBN:0791404986
dcterms.languageengfr
oaire.citationTitleWriting the politics of difference
oaire.citationStartPage265
oaire.citationEndPage274


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.