Man on Bridge : une forme qui échappe aux catégories
Article [Version of Record]
Abstract(s)
Le site du projet Man on Bridge donne accès à un corpus d’environ 5000 images prises par un photographe irlandais, Arthur Fields (1901-1994). Celui-ci a travaillé comme photographe de rue sur le pont O’Connell à Dublin pendant plus de cinquante ans (1932-1988). L’étude sémiopragmatique menée dans la première partie de cet article n’a conduit ni à une réévaluation de la qualité esthétique des photographies collectées, ni à identifier des aspects particulièrement originaux dans la forme prise par l’interface. Ce constat conduit à considérer que l’intérêt du site Man on Bridge se situe moins au niveau formel, qu’au niveau des fonctionnalités de l’interface et des usages de la part des internautes. Cela mène à adopter six désignations complémentaires (webdocumentaire, documentaire interactif, fonds d’archives en ligne, collection, élément d’un projet transmédia et base de données) de ce site et, ainsi, à trouver un modèle interprétatif adapté à cette forme symptomatique de ce que l’avènement de l’époque du numérique fait à la pratique cinématographique. The digital project Man on Bridge gives access to a corpus of photographs taken by Arthur Field (1901-1994). This Irish photographer took pictures every day on the O'Connell Bridge (Dublin) during more than fifty years (1932-1988), but he kept no negative. This research paper leads to understand that the main interest of the project is neither based on theaesthetic quality of the photos, nor in the formal originality of the website created in 2014 by Ciaran Deeney. The real originality of Man on Bridge lies more in the particular relationship created with the users. Indeed, the project does not only tell Arthur Field story but also aims to collect his photos preserved by the Dubliners. This observation leads to rethink the basic concepts used to interpret this kind of projects: Web Documentary, Interactive Documentary, Online Archive, Transmediastorytelling or Digital Database. To sum up, this case study is a methodological reflexion dealing with the adaptation of the cinematic storytelling to the advent of the Digital Age.
Other location(s)
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.