Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté de médecine
  • Faculté de médecine – Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté de médecine
  • Faculté de médecine – Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/24492

Efficacité d'un programme d'activité physique basé sur le modèle transthéorique et sur les préférences-patient chez des individus atteints de troubles psychotiques

Thesis or Dissertation
Thumbnail
Eve_Dubois_2019_memoire.pdf (3.751Mb)
2019-12 (degree granted: 2020-06-04)
Author(s)
Dubois, Ève
Advisor(s)
Abdel-Baki, Amal
Romain, Ahmed Jérôme
Level
Master's
Discipline
Sciences biomédicales
Keywords
  • santé mentale
  • troubles psychotiques
  • premier épisode psychotique
  • activité physique
  • motivation
  • préférences-patient
  • modèle transthéorique
  • Changement de comportement
  • Mental health
  • Psychotic disorder
  • First episode psychosis
  • Physical activity
  • Patient preferences
  • Trans theoretical model
  • Behavior change
  • Health Sciences - Mental Health / Sciences de la santé - Santé mentale (UMI : 0347)
Abstract(s)
Introduction : Quoique plus de 90 minutes/semaine d’activité physique (AP) soient recommandées, peu d'individus présentant un premier épisode psychotique (PEP) en pratiquent, malgré la présence de complications métaboliques fréquentes. La littérature suggère qu'une intervention d'AP incluant leurs préférences d’AP et des conseils motivationnels faciliterait leur adhésion. Objectifs: Vérifier la faisabilité, l’acceptabilité et l’impact d’une intervention d’AP sur la motivation à l’AP, le niveau d’AP, de sédentarité et la participation sociale. Méthodes: Essai clinique ouvert (étude pilote) conduit auprès de PEP. L’intervention de 24 séances d’AP supervisées est basée sur les « préférences-patient » et inclut des conseils motivationnels utilisant le modèle transthéorique. La faisabilité et l’acceptabilité étaient mesurées grâce au taux d’abandon, de présence et à la satisfaction. La motivation à l’AP, la participation sociale, le niveau d’AP et de sédentarité ont été mesurés. Résultats: Des 40 PEP (25,63±4,22 ans, 52,5% de femmes) recrutés, 40% ont abandonné; le taux de présence était 67,5%. Les PEP (94%) étaient beaucoup (4/5) à énormément (5/5) satisfaits. Le niveau d’AP est passé de 52,71 à 91,79 minutes/semaine (recommandations atteints) et la sédentarité de 90,85 à 33,75 ± 49,16 minutes. Aucun impact observé sur la motivation d’AP et la participation sociale. Conclusion: Les résultats préliminaires suggèrent qu'une intervention basée sur les préférences-patients est faisable et acceptable chez les PEP. De futures études contrôlées randomisées permettraient de déterminer si la diminution de la sédentarité et l’augmentation d’AP sont réellement attribuables à cette intervention et si elle peut contribuer à réduire les complications métaboliques chez les PEP.
 
Introduction: Although 90 minutes or more/week of physical activity (PA) is recommended, few individuals with early psychosis (IEP) practice it despite the frequent presence of metabolic complications. The literature suggests that a PA intervention including their preferred PA and motivational counseling would facilitate their adherence. Objectives: To determine the feasibility, acceptability and impact of a PA intervention on PA motivation, PA level, sedentary time and social participation. Methods: Open clinical trial (pilot study) conducted with IEP. The PA intervention of 24 supervised PA sessions is based on “patients-preferences” and includes motivational counseling using the transtheoretical model. Feasibility and acceptability were measured by drop-out rates and attendance and satisfaction level. PA motivation, PA level, level of physical inactivity and social participation were measured pre and post intervention. Results: Of the 40 IEP (age: 25.63 ± 4.22 years, 52.5% of women) recruited, 40% dropped out and the attendance rate was 67.5%. The satisfaction was rated (94%) “very satisfied” to “very much”. The PA level increased from 52,71 to 91.79 minutes/week (reaching recommendations) and physical inactivity decreased from 90,85 to 33.75 ± 49.16 minutes. The intervention had no impact on PA motivation and social participation. Conclusion: Our preliminary results suggest that an intervention based on patient preferences is feasible and acceptable in IEP. Future randomised controlled trials would allow to determine if the decreased physical inactivity and increased PA levels are due to this intervention and if it may contribute to reduce the frequent metabolic complications in IEP.
Collections
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [17173]
  • Faculté de médecine – Thèses et mémoires [4044]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS