Show item record

dc.contributor.advisorHarel, Simon
dc.contributor.authorMorin-Martel, Florence
dc.date.accessioned2019-05-27T13:41:35Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2019-05-27T13:41:35Z
dc.date.issued2019-03-13
dc.date.submitted2018-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/21987
dc.subjectLittératures autochtones au Québecfr
dc.subjectIntermédialité autochtonefr
dc.subjectNatasha Kanapé Fontainefr
dc.subjectInnusfr
dc.subjectOralitéfr
dc.subjectTransmission culturellefr
dc.subjectMémoirefr
dc.subjectTerritoirefr
dc.subjectFirst nations literature in Quebecfr
dc.subjectIndigenous intermedialityfr
dc.subjectOralityfr
dc.subjectCultural transmissionfr
dc.subjectMemoryfr
dc.subjectTerritoryfr
dc.subject.otherLiterature - Comparative / Littérature - Comparée (UMI : 0295)fr
dc.titleL’intermédialité autochtone dans l’oeuvre de Natasha Kanapé Fontaine : mémoire, oralité et territoirefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineLittérature comparéefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréal
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractCe mémoire explore la notion d’intermédialité autochtone au sein de l’oeuvre de Natasha Kanapé Fontaine. Les imbrications entre les médias seront notre point d’appui pour penser les questions de l’esthétique dans l’art autochtone actuel. Par le biais de la représentation d’un média dans un autre, nous aborderons ainsi la réactualisation des traditions orales telles que le conte, le mythe, le chant et le tambour au sein des productions de cette artiste. Notre parcours observera les structures intermédiales qui mettent en exergue la mémoire ainsi que les connaissances ancestrales. Les croisements entre l’identité et le territoire seront également discutés dans l’optique des représentations intermédiales. Ainsi, les phénomènes d’affirmation et de réactualisation des savoirs se déploient par l’utilisation de divers médias. De ce fait, la résistance environnementale et culturelle ainsi que la néo-oralité sous-tendent l’oeuvre de l’artiste et s’expriment à travers les territoires imaginaires et médiatiques.fr
dcterms.abstractThis master’s thesis explores the notion of indigenous intermediality in the work of Natasha Kanapé Fontaine. The interweaving between media will be our starting point for thinking about aesthetic issues in today’s First Nations art. Through the analysis of the artist’s representation of one media in another, we will discuss reactualization of oral traditions such as storytelling, myth, song and drumming in her productions. We will demonstrate how these intermedial structures highlight both memories as well as ancestral knowledge. The connection between cultural identity and territory will also be discussed in the perspective of intermedial representation. Thus, the phenomena of affirmation and reactualization of knowledge are put into application through the use of various media. As a result, environmental and cultural resistance as well as neo-orality are at the core of the artists work and are expressed through territories real, imaginary or as represented in various medias.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.