Kant et le problème de l'affection
dc.contributor.author | Piché, Claude | |
dc.date.accessioned | 2019-02-20T19:39:22Z | |
dc.date.available | NO_RESTRICTION | fr |
dc.date.available | 2019-02-20T19:39:22Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1866/21451 | |
dc.subject | Kant | fr |
dc.subject | Jacobi | fr |
dc.subject | Aenesidemus-Schulze | fr |
dc.subject | Vaihinger’s trilemma | fr |
dc.subject | Thing in itself | fr |
dc.subject | Causality | fr |
dc.title | Kant et le problème de l'affection | fr |
dc.type | Article | fr |
dc.contributor.affiliation | Université de Montréal. Faculté des arts et des sciences. Département de philosophie | fr |
dcterms.abstract | Starting with Vaihinger’s famous trilemma which presents the different possibilities for explaining the origin of affection, I critically assess the classical theses of Jacobi, Aenesidemus-Schulze, Adickes, Kemp Smith, Paton and Allison on this subject. I argue that Kant is entitled to claim that both the empirical object and the thing in itself are the source of affection. It depends on the point of view one adopts: empirical or transcendental. But in this last case we face the famous problem: How could Kant dare to depict the thing in itself as the “cause” of affection? I claim that his description complies mutatis mutandis with the conditions imposed upon the principle of causality. If this principle states that the cause and the effect are “heterogeneous” and that the necessary cause may be a mere “indeterminate” something, then the affecting thing in itself, at its own level, satisfies both conditions: The thing in itself and sensation are radically heterogeneous and the essence of this thing remains for Kant totally “problematic”, although its existence is declared certain. The Kantian use of the concept of causality is justified here by what must be called the selfreferentiality of transcendental philosophy. | fr |
dcterms.description | Ce texte est inédit. Il s’agit de la traduction française intégrale d’un article rédigé en anglais qui est paru, amputé de sa dernière section, sous le titre “Kant and the problem of affection” dans la revue Symposium : Canadian journal of continental philosophy, vol. 8, no. 2, 2004, p. 275-297. | fr |
dcterms.description | Texte original en anglais disponible dans Papyrus : http://hdl.handle.net/1866/21450 | fr |
dcterms.language | fra | fr |
UdeM.ReferenceFournieParDeposant | Ce document est inédit. L'original anglais à partir duquel cette traduction a été faite est paru dans : ISSN 1480-2333, vol. 8, no. 2, 2004, p. 275-297. | fr |
UdeM.VersionRioxx | Version inconnue (ou ne s'applique pas) / Unknown version (or not applicable) | fr |
oaire.citationTitle | Canadian journal of continental philosophy | |
oaire.citationVolume | 8 | |
oaire.citationIssue | 2 |
Fichier·s constituant ce document
Ce document figure dans la ou les collections suivantes
Ce document diffusé sur Papyrus est la propriété exclusive des titulaires des droits d'auteur et est protégé par la Loi sur le droit d'auteur (L.R.C. (1985), ch. C-42). Il peut être utilisé dans le cadre d'une utilisation équitable et non commerciale, à des fins d'étude privée ou de recherche, de critique ou de compte-rendu comme le prévoit la Loi. Pour toute autre utilisation, une autorisation écrite des titulaires des droits d'auteur sera nécessaire.