Show item record

dc.contributor.advisorLaurier, Daniel
dc.contributor.authorNoël-Guéry, Alix
dc.date.accessioned2019-01-11T20:37:08Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2019-01-11T20:37:08Z
dc.date.issued2018-10-18
dc.date.submitted2018-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/21292
dc.subjectLibre-arbitrefr
dc.subjectneurosciencefr
dc.subjectcréativitéfr
dc.subjectimprovisationfr
dc.subjectphilosophiefr
dc.subjectconsciencefr
dc.subjectLibetfr
dc.subjectmusiquefr
dc.subjectFree-willfr
dc.subjectcreativityfr
dc.subjectimprovisationfr
dc.subjectphilosophyfr
dc.subjectconsciousnessfr
dc.subjectmusicfr
dc.subject.otherPhilosophy / Philosophie (UMI : 0422)fr
dc.titlePhilosophie de la conscience : libre arbitre, improvisation musicale et neurosciencesfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplinePhilosophiefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractL'art est une des activités humaines les plus créatives et l'improvisation est une des formes d'art où la liberté de l'exécutant est à son paroxysme. Grinberg-Zylberbaum affirmait que pour comprendre des concepts associés à la conscience, il faut commencer par étudier les états de conscience les concernant. Ainsi, afin de comprendre le libre arbitre et la créativité dans un contexte naturaliste, ce mémoire étudie les états de conscience durant les activités artistiques et celles d’improvisation. Les neurosciences et les sciences cognitives tentent, aujourd’hui, d’étudier le libre arbitre. Nous voyons en quoi le libre arbitre incompatibiliste libertarien est compatible avec la science actuelle en analysant en quoi les expériences de Libet et de Soon et al. ne prouvent pas qu’il soit faux et en quoi celles de Limb, d’Atasoy et la théorie des deux systèmes de Kahneman peuvent aider à l’expliquer. Les différentes étapes du processus créatif font état d’une phase d’incubation où l’inconscient procède à la création de manière indéterminée, succédant à une phase consciente d’entraînement et précédant celle de réalisation. Nous établissons un modèle d’agent double, s’inspirant des systèmes de Kahneman, où l’inconscient et le conscient peuvent agir de deux manières spontanées différentes, comme un orchestre et son ou sa chef. Le modèle décrit le libre arbitre libertarien incompatibiliste où automatisme et spontanéité se côtoient. Les états de conscience de la méditation et du sommeil, la criticalité et la fréquence de leurs ondes cérébrales sont comparés à ceux de l’improvisation par Limb et Atasoy. Ceci nous permet aussi de comprendre que ces états et leur fréquence contribuent à la créativité et au libre arbitre.fr
dcterms.abstractArt is one of the most creative human activities and improvisation is an art form where freedom is maximal. Grinberg-Zylberbaum said that to understand concepts that are associated to consciousness we should start by analyzing the states of consciousness concerning them. Hence, to understand free-will and creativity in a naturalist context, we study the states of consciousness during artistic and improvisational activities, in this paper. Morevover, neuroscience and cognitive science are trying today to study free will. We will see how libertarian incompatibilist free will is compatible with science by showing how the experiments of Libet and Soon et al. do not prove that it is false and by showing how the experiments of Limb, Atasoy and the two-system theory of Kanheman can help us understand it. The different steps of the creative process are composed of an incubation phase where the unconscious mind creates the new information in an indeterministic way, preceded by a phase where the conscious mind (system 2) trains the unconscious mind and followed by a last phase where the conscious mind applies the creative solutions. We establish a Double-Agent model where the unconscious and the conscious minds can act in a two different spontaneous ways, like an orchestra and its maestro. The model describes an incompatibilist libertarian free-will where automatism and spontaneity both participate. Limb and Atasoy compare the brain states, their criticality and brain waves, during altered states of consciousness (like the ones during meditation or sleep) to the ones of improvisation. This also helps us to understand that these brainwaves and their frequency participate to creativity and free-will.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.