Permalink : https://doi.org/1866/21248
Women's decision-making autonomy and experience of intimate partner violence in sub-Saharan Africa : the role of partner's educational attainment
Thesis or Dissertation
2018-04 (degree granted: 2018-10-18)
Author(s)
Level
Master'sDiscipline
DémographieKeywords
- Autonomie des femmes
- Violence conjugale
- Afrique sub-Saharienne
- Éducation du conjoint
- Éducation de la femme
- Enquête démographique et de santé
- Women’s autonomy
- Intimate partner violence
- Partner’s educational attainment
- Women’s educational attainment
- Demographic and Health Survey
- sub-Saharan Africa
- Sociology - Demography / Sociologie - Démographie (UMI : 0938)
Abstract(s)
Les études sur l’autonomie de la femme et la violence conjugale mettent souvent l’accent sur l’éducation de la femme et ses autres caractéristiques individuelles comme facteurs
déterminants. Cette étude explore les effets de l’éducation du conjoint sur la prise de décisions
des femmes et l’expérience de la violence physique. Les données individuelles provenant de six
Enquêtes démographiques et de santé (EDS) sont analysées en utilisant les régressions
multivariées. Les pays sont le Kenya, le Mali, le Nigéria, l’Ouganda, le Rwanda et la Tanzanie.
En général, l’éducation de la femme semble être plus importante pour prédire les niveaux de
l’autonomie décisionnelle plus élevées. Cependant, l’éducation primaire du conjoint était
associée avec un risque significatif et élevé de participer à plus décisions au Nigéria. Au Kenya,
l’éducation primaire et secondaire du conjoint sont associées avec un risque significatif et élevé
de participer à moins de décisions. Par rapport à la violence physique, l’éducation primaire du
conjoint est associée avec plus de chance de subir de la violence au Nigéria alors qu’au Kenya,
l’éducation du conjoint est associée avec moins de chance de subir de la violence physique.
Cependant, l’éducation supérieure de la femme était la plus protective contre la violence
physique au Kenya. Finalement, en considérant l’interaction entre l’éducation du conjoint et
l’éducation de la femme, cette étude a montré que l’éducation supérieure du conjoint a des effets
de substitution ainsi que des effets multiplicatifs dans la prise de décisions des femmes.
Globalement, les femmes dont le partenaire a l’éducation supérieure sont plus susceptibles de
participer à toutes les décisions peu importe leur propre niveau d’éducation (effet de
substitution); les femmes qui vivent avec un partenaire de niveau d’éducation supérieure sont
plus susceptibles de participer à toutes les décisions si elles sont elles-mêmes de niveau
d’éducation supérieure (effet multiplicatif). En outre, l’interaction nous a montré que
l’éducation de la femme pourrait être plus protective contre la violence conjugale, surtout
l’éducation supérieure, dans les six pays étudiés. Cette étude souligne l’importance de
l’éducation du conjoint dans les études sur l’autonomie des femmes et la violence conjugale.
Mots-clés : Autonomie des femmes, Violence conjugale, Afrique sub-Saharienne, Éducation
du conjoint, Éducation de la femme, Enquête démographique et de santé Studies on women’s autonomy and experience of intimate partner violence (IPV) often
focus on the effects of women’s own education and other individual characteristics. This study
goes beyond by considering the effects of partner’s educational attainment. It used individual
data from recent Demographic and Health Surveys in six countries in Sub-Saharan Africa
(Kenya, Mali, Nigeria, Rwanda, Tanzania and Uganda). Using multivariate regression analysis,
this study shows generally that partner’s education has a significant positive effect on women’s
decision-making. For instance, we found that in Nigeria, even a partner’s primary education was
associated with a significantly higher risk of women participating in more decisions (compared
to partner’s having no education). However, in Kenya, partner’s primary and secondary
education were associated with a higher risk of participating in fewer decisions (in 1-2 decisions
vs. all three decisions). In relation to intimate partner physical violence, partner’s education
level also shows different results. Partner’s education at all levels was associated with a
significant lower risk of physical violence in Kenya. While in Nigeria, partner’s secondary
education was associated with a significant higher risk of physical violence. In general, women’s
own educational attainment appeared to be more significant in predicting higher levels of
decision-making autonomy and was the most protective against physical violence in Kenya.
These first results, while interesting prevent us from drawing a general picture of the effect of
education in this context. Finally, interacting the partner’s educational attainment with women’s
own educational attainment shows that partner’s higher education had both multiplicative and
substitution effects for women’s decision-making autonomy. Overall, women whose partners
have higher education were more likely to participate in more decisions regardless of their own
educational attainment (substitution effect). Women in couples where both partners have higher
education were most likely to participate in more decisions (multiplicative effect). In the case
of violence, a more educated partner with a low educated woman was associated with the
experience of physical violence, while higher education among women was associated with less
violence. The general picture of this study illustrates that women whose partners are highly
educated have higher participation in household decision-making but may be subject to violence
if her own educational attainment is lower than that of her partner. This study highlights the
necessity to challenge the norms surrounding women’s participation (in the family and
iii
community) and the need for more advocacy for the inclusion of men in public policy related to
women’s empowerment.