Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – Département de philosophie
  • Faculté des arts et des sciences – Département de philosophie - Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – Département de philosophie
  • Faculté des arts et des sciences – Département de philosophie - Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/20701

La dialectique négative de Theodor W. Adorno : méthode d'émancipation et d'éducation

Thesis or Dissertation
Thumbnail
Fortin_Mongeau_Felix_2017_memoire.pdf (974.3Kb)
2017-08 (degree granted: 2018-06-19)
Author(s)
Fortin Mongeau, Félix
Advisor(s)
Macdonald, Iain
Level
Master's
Discipline
Philosophie
Keywords
  • philosophie
  • Theodor W. Adorno
  • théorie critique
  • réification
  • déterminisme
  • dialectique négative
  • liberté
  • éducation
  • progrès
  • humanité
  • philosophy
  • critical theory
  • reification
  • determinism
  • negative dialectics
  • freedom
  • education
  • progress
  • humanity
  • Theodor W. Adorno
  • Philosophy / Philosophie (UMI : 0422)
Abstract(s)
Riche et focalisant sur des problèmes liés à notre époque, la pensée de Theodor W. Adorno avec sa dialectique négative est pourtant souvent marginalisée dans les recherches en philosophie alors que la communauté philosophique gagnerait certainement à l'actualiser, notamment comme perspective éducative. Ce sera la principale préoccupation de cette recherche. Dans le premier chapitre, nous abordons le problème social constaté par Adorno, soit celui de la non-liberté. Nous y présentons plus spécifiquement quels rôles y jouent le phénomène de réification et les principes d'identité et d'échange relativement à l'impossibilité vécue de réaliser certains progrès humains dans ce qu'il nomme le monde administré, ainsi que la nécessité d'un nouvel impératif catégorique dans cette forme moderne de barbarie. Au second chapitre est présentée la réflexion du philosophe sur la liberté. Nous situons donc sa pensée en lien avec Hegel, Marx, Kant et la pensée libérale pour montrer l'originalité de son idée d'émancipation comprise comme résistance aux différentes formes du déterminisme, cela à travers une individuation critique réagissant à la négativité sociale vécue par tout sujet. Finalement, nous précisons au dernier chapitre la pensée d'Adorno quant à l'éducation à une telle liberté à l'aune des exigences de la dialectique négative comme méthode. En outre, après avoir présenté son schéma de pensée concernant la possibilité du progrès de l'humanité, nous discutons la possibilité de la praxis d'une éducation dialectique au sein de la culture, de l'école et à travers la pratique enseignante.
 
Rich and focusing on the issues of our time, Theodor W. Adorno's critical theory through negative dialectics remains marginalized in philosophical studies at the same time that the philosophical community would gain in actualizing it, especially in an educational perspective. This is the main concern of this paper. In the first chapter, we describe the social problem noted by Adorno which is structural non-freedom. We present precisely what roles play the reification phenomena and the identity and exchange principles in relation to the lived impossibility of achieving some human progresses in the administrated world. We also present here what he sees as the necessity of a new categorical imperative in this form of barbary. The next chapter presents his thoughts on freedom itself. This brings us to explain his philosophical position as following, but also breaking through the systems of Hegel, Marx, Kant and liberalism, targeting to show the interest of a freedom conceptualized as liberation from different forms of determinism, this through a critical individuation process which reacts to the social negativity lived by any subject. Then, we present in the last chapter Adorno's thoughts on the proper education to this kind of freedom, judging it by the demands of negative dialectics as a method. After presenting his thinking scheme on the possibility of mankind progress in a cultural meaning, we discuss the possibility of a praxis of dialectical education in culture, at school and in the teacher’s practice.
Collections
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [16883]
  • Faculté des arts et des sciences – Département de philosophie - Thèses et mémoires [568]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS