Show item record

dc.contributor.advisorMacdonald, Iain
dc.contributor.authorMercier, Andrea
dc.date.accessioned2018-06-04T14:45:02Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2018-06-04T14:45:02Z
dc.date.issued2018-05-10
dc.date.submitted2018-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/20294
dc.subjectPhilosophiefr
dc.subjectdialectiquefr
dc.subjectéducationfr
dc.subjectéthiquefr
dc.subjectIndividufr
dc.subjectauteurfr
dc.subjectDieufr
dc.subjectPhilosophyfr
dc.subjectliteraturefr
dc.subjectdialecticsfr
dc.subjectcommunicationfr
dc.subjecteducationfr
dc.subjectethicsfr
dc.subjectIndividualfr
dc.subjectauthorfr
dc.subjectGodfr
dc.subjectlittératurefr
dc.subject.otherPhilosophy / Philosophie (UMI : 0422)fr
dc.titleL’auteur authentique et son contraire chez Søren Kierkegaardfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplinePhilosophiefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractComme auteur religieux, Søren Kierkegaard s’intéressa grandement à la question de la communication, car son sujet de prédilection est marqué par le paradoxe : il est impossible de partager directement la certitude qui réside au coeur de l’intimité et pourtant, il lui fallait en parler, afin de confronter une chrétienté superficielle qui ne percevait plus le problème du « devenir chrétien ». Dans le cadre de cette pensée, orientée vers la subjectivité, il s’interrogea moins sur la communication du savoir objectif que sur celle d’un pouvoir : devenir un individu singulier, dont l’intériorité soit accessible à Dieu. Il développa sa dialectique de la communication via la critique d’auteurs contemporains ; ainsi mettait-il indirectement à l’épreuve sa propre activité d’écriture. Afin de situer les critiques littéraires de Kierkegaard, il importe avant tout de relever le commentaire qu’il fit de son époque, dont les conditions socio-culturelles influençaient indéniablement les auteurs, particulièrement ceux dont la personnalité n’était pas assez bien établie pour s’en affranchir. Le phénomène du nivellement à l’ère des masses engendre une littérature éphémère qui pousse les auteurs à se conformer aux « exigences du temps », émises par l’entité abstraite du « public ». Un tel état des choses suscite la confusion, mais n’empêcha pas certains écrivains de développer une vision de la vie toute personnelle, agissant comme « centre de gravité » pour une œuvre authentique.fr
dcterms.abstractAs a religious author, Søren Kierkegaard was greatly interested in the question of communication, since his subject of predilection is marked by paradox: it is impossible to directly share the certainty which lies at the heart of intimacy and yet, it was necessary for him to talk about it, in order to confront a superficial Christianity that no longer perceived the problem of "becoming Christian". Within this thought, oriented towards subjectivity, he questioned himself less about the communication of objective knowledge than about that of a power: to become a singular individual, whose interiority is accessible to God. He developed his communication dialectic through the criticism of contemporary authors; thus he indirectly put his own writing to the test. In order to situate Kierkegaard's literary criticism, it is important, first and foremost, to highlight the commentary he made on his time, in which the socio-cultural conditions undeniably influenced the authors, especially those whose personalities were not well enough established to emancipate from them. The phenomenon of levelling in the era of the masses generates an ephemeral literature that pushes authors to conform to the "demands of their time", issued by the abstract entity of the "public". Such a state of affairs sparks confusion, but did not prevent some writers from developing a completely personal life-view, acting as a "center of gravity" for authentic work.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.