Permalink : https://doi.org/1866/20133
Innovation in tradition : women's voices in hellenistic literature
Thesis or Dissertation
2017-08 (degree granted: 2018-05-10)
Author(s)
Advisor(s)
Level
Master'sDiscipline
Études classiquesAbstract(s)
Cette étude examine des poèmes sur les femmes écrits par des poétesses grecques, afin
d’avoir une meilleure compréhension de l’image que ces femmes ont d’elles-mêmes. Les
poétesses grecques sont très peu nombreuses et la plupart apparaissent pendant la période
hellénistique. Leur oeuvre est principalement écrite sous forme d’épigrammes.
Par ses épigrammes funéraires sur des filles mortes avant le mariage, Anytè de Tégée
attire l’attention sur la relation entre filles et parents. Elle représente des scène originales
de parents en deuil qui trouvent une consolation dans le souvenir des qualités de leur fille,
comme la beauté et sagesse.
Dans le poème La Quenouille, Erinna nous offre une image authentique du lien puissant
entre elle et son amie Baukis, et donne une nouvelle dimension au mariage, lié à la mort.
Nossis de Locri compose au sujet de la sexualité féminine et donne une nouvelle image
d’une femme qui loue ouvertement les plaisirs d’Eros, mais refuse que la sexualité serve
de critère pour son honneur et sa respectabilité. This study looks at poems about women written by Greek female poets, so that we can
have a better comprehension of the image of women. Greek female poets are very few
and the majority of them appear during the Hellenistic period. Their work is mostly
written in the form of epigrams.
Anyte from Tegea, through her funerary epigrams about dead unmarried girls, draws
attention to the relationship between daughter and parents. She depicts original scenes of
mourning parents who find consolation in the memory of the qualities of their daughter,
such as beauty and wisdom.
In the Distaff, Erinna offers us an authentic image of the strong bond between herself and
her friend Baukis, and gives a new dimension to marriage, which is linked to death.
Nossis from Locri writes about feminine sexuality and creates a new image of a woman
who openly praises the delights of Eros, yet she rejects the notion that sexuality should
serve as a criterion for her honor and respectability.