Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • École de santé publique
  • École de santé publique – Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • École de santé publique
  • École de santé publique – Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/19464

Exigences dialogiques et enjeux éthiques du travail en collaboration auprès d’enfants présentant des troubles sévères de l’attachement : dix entretiens

Thesis or Dissertation
Thumbnail
Letourneau_Hugues_2016_memoire.pdf (1.140Mb)
2016-12 (degree granted: 2017-10-02)
Author(s)
Létourneau, Hugues
Advisor(s)
Bourgeault, Guy
Level
Master's
Discipline
Bioéthique
Keywords
  • Collaboration
  • Éthique
  • Fragilité de l'enfant
  • Interdisciplinarité
  • Intervention professionnelle
  • Pluridisciplinarité
  • Troubles sévères de l'attachement
  • Valeurs
  • Ethical
  • Interdisciplinarity
  • Professionnal intervention
  • Pluridisciplinarity
  • Severe deprivation of attachment
  • Child vulnerability
  • Values
  • Health Sciences - Public Health / Sciences de la santé - Santé publique (UMI : 0573)
Abstract(s)
Le présent mémoire de maîtrise porte sur les exigences et les enjeux éthiques du travail en collaboration (pluri et interdisciplinaire, pluri et interinstitutionnel) auprès d’enfants présentant des troubles sévères de l’attachement. Il rend compte d’une recherche exploratoire au cours de laquelle nous avons rencontré 10 professionnels pratiquant le travail social, la psychoéducation, la psychologie, la pédopsychiatrie, l’éducation, l’enseignement ainsi qu’une personne ayant accueilli des enfants présentant des troubles sévères de l’attachement. Tous ces professionnels interviennent ou sont intervenus auprès d’enfants présentant des troubles sévères de l’attachement. Ces enfants vivent une situation très complexe qui nécessite l’intervention de professionnels provenant de champs de pratiques et d’établissements différents. Les entrevues duraient une heure, comprenaient trois parties. La première permettait au participant de bien se situer par rapport à ces enfants, la deuxième était la lecture d’une vignette présentant une situation spécifique d’enfant et la troisième consistait en une série de questions portant sur la vignette en lien avec la clinique, l’éthique, les valeurs et le travail-ensemble. Les résultats portent spécifiquement sur la perception de l’autre et le respect de soi. Le lecteur y découvrira l’importance de la dignité, l’intégrité et les effets dévastateurs du jugement de valeur de l’autre qui fragilise le travail-ensemble dans la perspective du bien faire ensemble. Les professionnels qui oeuvrent en pluridisciplinarité, en interdisciplinarité et en inter établissement sont des personnes avant tout.
 
This master memoire focuses on the ethical requirements and challenges of work in pluridisciplinarity, interdisciplinary and inter institution interventions with children presenting severe attachement desorders . These memoire presents the results of an investigation for which we used aqualitative/exploratory methodology to perform our research. We have met with ten professionals of diverse backgrounds: social work, psychoeducation, psychology, children psychiatry, rehabilitation and education. We also met with a person that accommodates children with serious disrupted attachment troubles. All these people are working with children living in a very complex situation, which requires a professional intervention coming from diverse fields and different institutions. All the interviews were one hour long and all had three parts. Part 1 gave the participants a chance establish where they see themselves in regards to the children and the situation (The who’s who and who does what). Part 2 let the participant familiarized on a disrupted attachment child’s history case. Finally, part 3 was a series of predetermined questions on the case, with a special attention to clinical and ethical aspects and also with the possible interaction with the other professionals. The results give primary importance to the perception of the other professionals and the notion of self-respect. The reader of the memoire will be discovering the importance of dignity, integrity and also the destructive effects of value judgement on the others and on the difficulty to do well when working with other professionals. It is important to remember that the professionals working in multidisciplinary, interdisciplinary and inter institution situation are first and fore most human being like the troubled children and their parents.
Collections
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [16930]
  • École de santé publique – Thèses et mémoires [549]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS