Show item record

dc.contributor.authorCarrier-Lafleur, Thomas
dc.date.accessioned2017-08-29T18:29:15Z
dc.date.available2017-08-29T18:29:15Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://www.erudit.org/fr/revues/etudlitt/2014-v45-n3-etudlitt02012/1032444ar/
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/19173
dc.subjectThéâtrefr
dc.subjectCinémafr
dc.subjectDeleuze, Gillesfr
dc.subjectNietzsche, Friedrichfr
dc.subjectRemédiationfr
dc.subjectIntermédialitéfr
dc.subjectThéorie des médiasfr
dc.title« Opening Night » et la remédiation théâtrale. « Film-balade » ou film « tragique »?fr
dc.typeArticlefr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté des arts et des sciences. Département des littératures de langue françaisefr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Chaire de recherche du Canada sur les écritures numériquesfr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté des arts et des sciences. Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiquesfr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Canada Research Chair on Digital Textualitiesen
dc.identifier.doi10.7202/1032444ar
dcterms.abstractS’inspirant à la fois de la critique deleuzienne du « nouvel Hollywood » et de la dialectique métaphysique de l’apollinien et du dionysiaque telle que pensée par Nietzsche dans « La Naissance de la tragédie », nous souhaitons interroger ici quelques-uns des modes sur lesquels le théâtre habite le cinéma. Par suite, afin de déplacer légèrement l’angle sous lequel on envisage habituellement l’adaptation et pour profiter ainsi d’un changement de point de vue, nous préférerons à la problématique du théâtre filmé le concept de « filmer le théâtre ». Nous explorerons celui-ci à partir d’une analyse du film « Opening Night » de John Cassavetes (1977), où la crise d’une actrice qui se trouve entre deux âges constitue, pour le réalisateur, et donc pour le septième art, une occasion de produire de la nouveauté théâtrale.fr
dcterms.abstractDrawing both on Deleuze’s critique of “the new Hollywood” and on the metaphysical dialectics of Apollo and Dionysus as expressed in Nietzsche’s "The Birth of Tragedy", this essay will look at some of the means through which theater inhabits the movies. Then, it will slightly shift from the usual focus — and shed new light — on the concept of adaptation by delving on the “filming of theater” (as opposed to the more generic “theater on film”). Its starting point will be the 1977 movie "Opening Night", shot by John Cassavetes, in which the director (and cinema in general) exploits the middle-age crisis of an actress to create anew for the theater.fr
dcterms.isPartOfurn:ISSN:1708-9069
dcterms.languagefrafr
UdeM.VersionRioxxVersion acceptée / Accepted Manuscript
oaire.citationTitleÉtudes littéraires
oaire.citationVolume45
oaire.citationIssue3
oaire.citationStartPage43
oaire.citationEndPage63


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.