Show item record

dc.contributor.advisorChanady, Amaryll
dc.contributor.authorTohry, Niloofar
dc.date.accessioned2017-08-24T18:33:35Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2017-08-24T18:33:35Z
dc.date.issued2017-07-12
dc.date.submitted2016-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/19085
dc.subjectMémoire autobiographique iranienfr
dc.subjectIranienne-américainefr
dc.subjectIranfr
dc.subjectOrientalismefr
dc.subjectRécit d’exilfr
dc.subjectDiaspora iraniennefr
dc.subjectOccidentalisationfr
dc.subjectIranian autobiographical memoirfr
dc.subjectIranian-Americanfr
dc.subjectOrientalismfr
dc.subjectExile narrativefr
dc.subjectIranian diasporafr
dc.subjectWesternizationfr
dc.subject.otherLiterature - Modern / Littérature - Moderne (UMI : 0298)fr
dc.titleAuto-orientalisme et orientalisme : les vestiges du discours orientaliste dans les mémoires auto-biographiques irano-états-uniensfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineLittérature comparéefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréal
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractCe mémoire porte sur les problématiques de la représentativité, de l’occidentalisation et du discours orientaliste dans les mémoires autobiographiques rédigés par des femmes iraniennes vivant actuellement aux États-Unis. Basant nos arguments sur diverses théories critiques post-colonialistes (portant sur l’identité exilée/immigrante, la tradition orientaliste, la représentativité dans le genre autobiographique, l’occidentalisation, etc.), nous questionnerons l’authenticité narrative (et l’intention) des écrivaines irano-états-uniennes en explorant le processus d’assimilation culturelle (voire d’occidentalisation) qui engendre en elles une auto-perception fondamentalement orientaliste. Une fois internalisée par l’écrivaine, ce regard orientaliste est projeté sur le peuple iranien dont elle prétend être la porte-parole sincère et bien-intentionnée. Par contre, notre analyse déconstructiviste des mémoires irano-états-uniens démontre qu’il existe dans ces récits une tendance à renforcer la dichotomie orientaliste dominante (Occident-moderne-supérieur / Orient-arriéré-inférieur). Bien que les écrivaines prétendent de vouloir dévoiler les réalités du pays aux lecteurs et lectrices occidentaux, elles ne font que réitérer les stéréotypes négatifs sur l’Iran – les même stéréotypes d’ailleurs déjà promus par les médias de masse états-uniens.fr
dcterms.abstractThis paper focuses on the interconnected issues of representation, Westernization, and Orientalist discourse in autobiographical memoirs written by Iranian female writers presently living in the United States. Founding my arguments on various post-colonialist theories (dealing with exile/immigrant identity, Orientalism, the issue of representation in the autobiographical genre, Westernization discourse, etc.), I question the discursive authenticity (and authorial intent) of Iranian-American female writers by exploring the process of cultural assimilation (i.e. Westernization) that engenders within them a fundamentally Orientalist self-perception. Once internalized by the writer, this Orientalist gaze is projected onto the Iranian people, whom the writer claims to be a credible and well-meaning representative of. However, my deconstructionist analysis of Iranian-American memoirs illustrates that these writers only contribute in reinforcing the dominant Orientalist binary (West-modern-superior / East-backwards-inferior). Although the writers claim to unveil the so-called realities of Iranian society to the Western readers, they merely reiterate the same negative stereotypes on Iran already present in American mainstream media.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.