Proust et l'autofiction : vers un montage des identités
Article [Accepted Manuscript]
Is part of
@nalyses ; vol. 5, no. 2.Author(s)
Affiliation
- Université de Montréal. Faculté des arts et des sciences. Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques
- Université de Montréal. Faculté des arts et des sciences. Département des littératures de langue française
- Université de Montréal. Chaire de recherche du Canada sur les écritures numériques
- Université de Montréal. Canada Research Chair on Digital Textualities
Abstract(s)
« À la recherche du temps perdu » est l’histoire d’une crise identitaire, celle d’un sujet qui souhaite écrire, mais n’y arrive pas. Au « Temps retrouvé », c’est la révélation finale : le narrateur a enfin compris certaines lois, qu’il devra observer et traduire avec son « télescope », c’est-à-dire avec son œuvre d’art entendue comme instrument ou comme machine. Ainsi, le personnage proustien est contraint à créer un dispositif original pour parler de soi, une nouvelle herméneutique du sujet, ce qui fait de la « Recherche » la première vraie autofiction avant la lettre. L’autofiction proustienne, par son travail sur notre « moi profond », combat la crise identitaire et le nihilisme pour proposer un nouveau montage des identités. “Remembrance of things past“ is the story of an identity crisis, that of a subject who wishes to write, but does not succeed. With “Time regained“, it is the final revelation: the narrator finally understood certain laws, that he will have to observe and translate with his “telescope”, that is with his work of art, taken as an instrument or a machine. Thus, the proustian character is forced to create an original device to tell about oneself, a new hermeneutics of the subject, which makes “Remembrance of things past“ the first true autofiction, before its time. The proustian autofiction, by its work on our “inner self”, fights identity crisis and nihilism to propose a new editing of the identities.
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.