Show item record

dc.contributor.authorAdair, Philippe
dc.date.accessioned2016-10-25T08:18:30Z
dc.date.available2016-10-25T08:18:30Z
dc.date.issued2016-10-25
dc.identifier.urihttp://ethique-economique.net
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/15952
dc.publisherCentre de recherche en éthique
dc.subjectphilosophyfr
dc.subjectphilosophiefr
dc.subjectethicsfr
dc.subjectéthiquefr
dc.subjecteconomicsfr
dc.subjectéconomiefr
dc.subjectbien-êtrefr
dc.subjectchoix socialfr
dc.subjectdémocratiefr
dc.subjectjusticefr
dc.subjectlibéralisme politiquefr
dc.subjectpréférencesfr
dc.subjectutilitarismefr
dc.subjectphilosophyfr
dc.subjectphilosophiefr
dc.subjectethicsfr
dc.subjectéthiquefr
dc.subjecteconomicsfr
dc.subjectéconomiefr
dc.subjectdemocracyfr
dc.subjectjusticefr
dc.subjectpolitical liberalismfr
dc.subjectpreferencesfr
dc.subjectsocial choicefr
dc.subjectutilitarianismfr
dc.subjectwelfarefr
dc.titleDémocratie et justice sociale : Arrow-Harsanyi- Rawls-Sen, un quatuor dissonantfr
dc.typeArticlefr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté des arts et des sciences. Centre de recherche en éthiquefr
dcterms.abstractIs social justice congruent with democracy? Are utilitarianism and welfare economics compatible with political liberalism? Salient disagreements between welfare economics and political philosophy focus upon the choice of principles of justice in a democratic society, and sustainability thereof remains an open question. Arrow's theorem establishes the impossibility of grounding a social welfare function upon individual preferences. Harsanyi’s rule-utilitarianism builds a welfare function upon Bayesian expected utility. Rawls’s contractarian theory of justice upholds the priority of the right over the good. Sen’s theory of social choice rejects the compatibility of the Pareto principle with political liberalism.fr
dcterms.abstractLa justice sociale est-elle congruente avec la démocratie ? L’utilitarisme et l’économie du bien-être sont-ils compatibles avec le libéralisme politique ? Des désaccords saillants entre économie du bien-être et philosophie politique concernent le choix des principes de justice d’une société démocratique, et la pérennité de celle-ci demeure une question ouverte. Le théorème d’Arrow établit l’impossibilité d’une fonction de bien-être social issue des préférences individuelles. L’utilitarisme de la règle d’Harsanyi fonde la fonction de bien-être sur l’utilité espérée. La théorie contractualiste de la justice de Rawls affirme la priorité du juste sur le bien. La théorie du choix social de Sen récuse la compatibilité du principe de Pareto avec le libéralisme politique.fr
dcterms.descriptionFull Text / Article completfr
dcterms.isPartOfurn:ISSN:1639-1306
dcterms.languagefrafr
UdeM.VersionRioxxVersion publiée / Version of Record
oaire.citationTitleÉthique et économique = Ethics and economics
oaire.citationVolume13
oaire.citationIssue2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.