Show item record

dc.contributor.advisorBisson, Diane
dc.contributor.authorSimard, Eve-Line
dc.date.accessioned2015-02-09T21:46:04Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2015-02-09T21:46:04Z
dc.date.issued2009-02-05
dc.date.submitted2008-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/11383
dc.subjectIdentitéfr
dc.subjectIdentityfr
dc.subjectDesignfr
dc.subjectPratiquefr
dc.subjectGlobalisationfr
dc.subjectLocalisationfr
dc.subjectGlocalisationfr
dc.subjectNégociationfr
dc.subjectQuébecfr
dc.subjectPracticefr
dc.subjectGlobalizationfr
dc.subjectLocalizationfr
dc.subjectGlocalizationfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Design and Decorative Arts / Communications et les arts - Dessin et arts décoratifs (UMI : 0389)fr
dc.titleRegards des praticiens en design industriel sur les dimensions identitaires de la pratique du design au Québecfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineAménagement (Design et complexité)fr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Sc. A.fr
dcterms.abstractCette recherche pose un regard sur l’articulation des changements sociétaux émergeant de la négociation entre les mondes globaux et locaux et leurs impacts sur la sphère professionnelle du design industriel au Québec. Nous proposons de mettre en lumière les dimensions identitaires qui caractérisent la pratique du design industriel. Nous référons aux théories de l’identité, aux théories de la globalisation et au contexte particulier de la pratique du design québécois à travers ses aspects socioculturel, politique et économique. Le concept d’identité nous permet d’explorer l’interprétation des designers de leur pratique professionnelle dans un contexte désormais glocal (Robertson, 1995). Suivant une démarche qualitative basée sur les entretiens en profondeur, nous explorons l’interprétation du caractère identitaire de l’activité professionnelle auprès de trois générations de designers. Nous examinons également le sens qu’ils prêtent au concept de communauté du design, à leur système de valeurs et à l’avenir du design industriel québécois.fr
dcterms.abstractThe following research examines societal changes that have emerged as the result of the negotiation between global and local influences on the profession of industrial design in Quebec. The study attempts to articulate these changes by analyzing theories and processes of identity and globalization. By reviewing current literature on the socio-cultural, political and economic dimensions of design, we will complete a portrait and highlight the complexities of the current state of industrial design in the province. Through qualitative interviews of nine practicing designers, divided into three generations, we will present an actual overview of the practice of industrial design in Quebec. In doing so, we will investigate the multidimensional aspects of their practice as well as explore their professional community and the value systems that influence their actions. This will provide a critique from the designers perspective of their practice, as well as their view of the future of design in Quebec.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.