Les comportements d’attachement des enfants victimes d’aliénation parentale
Student work [Graduate studies]
Abstract(s)
Les situations d’aliénation parentale étant de plus en plus rapportées dans un contexte de protection de la jeunesse, nous avons voulu, dans ce rapport, explorer la dynamique qui s’installe entre les comportements d’attachement d’un enfant et la présence d’aliénation familiale dans son milieu de vie. Pour ce faire, nous avons fait l’étude de la situation de trois enfants suivis par le Centre Jeunesse de Montréal – Institut Universitaire pour de mauvais traitements psychologiques, en raison d’un conflit parental important. Cette étude de cas permet de confronter la théorie sur l’aliénation parentale, qui demeure controversée, face à la pratique de terrain. Un portrait de sécurité affective a été dressé en utilisant la Grille d’évaluation des indices de sécurité affective des enfants d’âge préscolaire et scolaire afin d’améliorer la prise en charge psychosociale de ces enfants. Situations involving parental alienation being increasingly reported in a protection context, this study is an attempt to explore the dynamics between a child’s attachment behavior and the presence of parental alienation in their home environment. It examines the situation of three children monitored by the Montréal Youth Center – University Institute, due to psychological abuse in contexts involving serious parental conflicts. This case study also tests the notion of parental alienation and the theories underlying it, which are still debated today. A picture of emotional security was painted using the assessment grid for the indices of emotional security in preschool and school-age children, with a view to improving psychosocial case management services for these children.
Note(s)
Rapport de stage présenté à la Faculté des arts et des sciences en vue de l’obtention du grade de Maîtrise ès sciences (M. Sc.) en criminologie option InterventionThis document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.