Show item record

dc.contributor.advisorNardout-Lafarge, Élisabeth
dc.contributor.authorOuanghari, Abdallah
dc.date.accessioned2011-10-27T18:57:22Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONen
dc.date.available2011-10-27T18:57:22Z
dc.date.issued2011-10-06
dc.date.submitted2011-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/5484
dc.subjectLe Clézioen
dc.subjectLe Clézioen
dc.subjectLa quarantaineen
dc.subjectLa quarantaineen
dc.subjectÉcritureen
dc.subjectWritingen
dc.subjectFiliationen
dc.subjectFiliationen
dc.subjectAltéritéen
dc.subjectOthernessen
dc.subjectIndividuen
dc.subjectIndividualen
dc.subjectIdentitéen
dc.subjectIdentityen
dc.subjectNon occidenten
dc.subjectNon-westernen
dc.subjectInitiationen
dc.subjectInitiationen
dc.subjectÉmancipationen
dc.subjectEmancipationen
dc.subject.otherLiterature - Modern / Littérature - Moderne (UMI : 0298)en
dc.titleÉcriture, altérité et identité dans La quarantaine de JMG Le Clézioen
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineLittératures de langue françaiseen
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sen
etd.degree.nameM.A.en
dcterms.abstractL’œuvre de JMG Le Clézio se caractérise par sa perpétuelle évolution. Elle échappe aux classifications génériques et maintient son statut subversif et indépendant. L’écriture de cet écrivain traduit les diverses influences qui l’ont marqué, les problèmes auxquels il fait face et la thématique majeure dans laquelle il inscrit son œuvre. À travers l’étude de La quarantaine, paru en 1995, nous essayerons lors du premier chapitre de comprendre comment Le Clézio réinvente son écriture pour remédier au problème de l’impureté du langage qui caractérisait son œuvre d’avant les années quatre-vingts. Dans le deuxième chapitre, nous analyserons les thématiques littéraire, familiale et historique qui font de cet ouvrage un roman de filiation. La quarantaine insiste sur l’importance de l’altérité traditionnelle et non occidentale en tant que facteur dans ce changement romanesque, et dont le mode de vie réfléchit différemment le problème de l’identité chez l’individu occidental. Dans le troisième chapitre, nous aborderons la question des enjeux de l’identité à travers l’expérience initiatique à laquelle se livre le protagoniste de La quarantaine en quête d’un devenir identitaire, d’une émancipation qui réconcilie l’individu moderne avec soi-même.en
dcterms.abstractThe work of JMG Le Clézio can be characterised by its perpetual evolution. It defies standard classification, maintaining a subversive and independent status. This writer’s work reflects a diversity of influences that have marked him, the challenges he has faced, and the major themes in which he has set his writing. In the first chapter examining the 1995 publication, La quarantaine, we will discuss Le Clézio’s reinvention of his own writing, in order to resolve the problem of impurities in the language that characterized his earlier work, prior to the 1980s. In the second chapter of this study, literary, familial and historic themes that mark this novel as a “filiation story” will be analysed. This shift in literary style is demonstrated in La quarantaine by its insistence on the importance of the “other,” traditional people of non-western culture; their lifestyle prompts reflection on the identity crisis of the western individual. In the third chapter of this study we will address the identity issues raised in Le Clézio’s novel through an initiation experience in which the protagonist in La quarantaine is engaged at a time of significant rebirth in his life. His quest is for self-actualisation, for an emancipation that will serve to reconcile the modern individual with himself.en
dcterms.languagefraen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.