Show item record

dc.contributor.advisorSchwartzwald, Robert
dc.contributor.advisorScott, Gail
dc.contributor.authorLoiselle, Eric
dc.date.accessioned2010-05-31T13:46:52Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONen
dc.date.available2010-05-31T13:46:52Z
dc.date.issued2010-04-01
dc.date.submitted2009-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/3751
dc.subjectperformatifen
dc.subjectperformativeen
dc.subjectidentitéen
dc.subjectidentityen
dc.subjectdiscoursen
dc.subjectdiscourseen
dc.subjectsoien
dc.subjectselfen
dc.subjectautreen
dc.subjectotheren
dc.subjectnarrationen
dc.subjectnarrationen
dc.subjectcitéen
dc.subjectcityen
dc.subjectflâneuren
dc.subjectflâneuren
dc.subject.otherLiterature - English / Littérature - Anglaise (UMI : 0593)en
dc.titleThe Broken "I" : fragmentation of self and otherness in modern urban narrativesen
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineÉtudes anglaisesen
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sen
etd.degree.nameM.A.en
dcterms.abstractCe mémoire mélange théorie et fiction pour explorer la technique narrative du “nous” performatif. Le premier chapitre démontre le role du discours dans le processus de formation d’identité, pour éventuellement démontrer que la nature performative du langage est responsable de la creation des constructions sociales du soi et de l’autre. En étudiant les failles de ce système, cet essai tentera de créer une entité narrative libre de ces contraintes. Un second chapitre théorique, après des exemples de fiction, se penchera sur l’entité narrative du flâneur, qui à travers sa relation intime avec la cité, souligne une dichotomie présente dans la relation entre le soi et l’autre. Le flâneur emergera comme un site de traduction dans lequel le “nous” performatif peut prendre action. Toutefois, les limites du flâneur en tant qu’outil narratif l’empêchera d’être la representation ultime de cette dichotomie. Après d’autres exemples de fiction, un troisième chapitre combinera ce qui aura été apprit dans les chapitres précédents pour démontrer que le “nous” performatif et sa dissolution du “je” et du “tu” mène à une narration qui est responsable, consciente d’elle-même et représentative de la réalité urbaine moderne et ses effets sur la création de l’identité.en
dcterms.abstractThis paper blends theoretical and creative writing in order to explore the narrative device of the performative “we”. The first chapter highlights the role of discourse in the process of identity formation and will move on to show how the performative role of language is used in the creation of social constructs such as the self and the other. Focusing on the limits of such a system, this paper attempts to create a narrative entity that is free of these boundaries. After some creative writing examples, a second theoretical chapter focuses on the in-depth study on the narrative entity of the flâneur, which, through its relationship with the city, highlights a complex dichotomy present in the relationship between the self and the other. The flâneur will emerge as a site of translation through which the performative “we” can begin to take action. However, the flâneur’s limits as a narrative device prevent it from being the definitive representation of this new relationship. After more creative writing examples, a third chapter combines what was learned from the previous chapters in order to demonstrate that the performative “we” and its dissolution of the “I” and the “you” leads to a narrative that is responsible, self-aware, and highly representative of modern urban reality and its effects on the creation of identity.en
dcterms.description[À l'origine dans / Was originally part of : Thèses et mémoires - FAS - Département d'études anglaises]fr
dcterms.languageengen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.