Show item record

dc.contributor.advisorBrown, Caroline
dc.contributor.authorMarcoux, Jean-Philippe
dc.date.accessioned2010-03-19T14:39:01Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONen
dc.date.available2010-03-19T14:39:01Z
dc.date.issued2010-02-04
dc.date.submitted2009-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/3546
dc.subjectPoetryen
dc.subjectAfrican Americanen
dc.subjectJazzen
dc.subjectPoliticsen
dc.subjectLangston Hughesen
dc.subjectDavid Hendersonen
dc.subjectSonia Sanchezen
dc.subjectAmiri Barakaen
dc.subjectBlack Aestheticen
dc.subjectCultural memoryen
dc.subjectPoésieen
dc.subjectAfro-Américaineen
dc.subjectpolitiqueen
dc.subjectesthétique noireen
dc.subject.otherLiterature - American / Littérature - Américaine (UMI : 0591)en
dc.titleIn The Circle : jazz Griots and the Mapping of African American Cultural Memory in Poetryen
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineÉtudes anglaisesen
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelDoctorat / Doctoralen
etd.degree.namePh. D.en
dcterms.abstractMa thèse de doctorat, In the Circle: Jazz Griots and the Mapping of African American Cultural History in Poetry, étudie la façon dont les poètes afro-américains des années 1960 et 1970, Langston Hughes, David Henderson, Sonia Sanchez, et Amiri Baraka, emploient le jazz afin d’ancrer leur poésie dans la tradition de performance. Ce faisant, chacun de ces poètes démontre comment la culture noire, en conceptualisant à travers la performance des modes de résistance, fût utilisée par les peuples de descendance africaine pour contrer le racisme institutionnalisé et les discours discriminatoires. Donc, pour les fins de cette thèse, je me concentre sur quatre poètes engagés dans des dialogues poétiques avec la musicologie, l’esthétique, et la politique afro-américaines des années 1960 et 1970. Ces poètes affirment la centralité de la performativité littéraire noire afin d’assurer la survie et la continuité de la mémoire culturelle collective des afro-américains. De plus, mon argument est que la théorisation de l’art afro-américain comme engagement politique devient un élément central à l’élaboration d’une esthétique noire basée sur la performance. Ma thèse de doctorat propose donc une analyse originale des ces quatre poètes qui infusent leur poèmes avec des références au jazz et à la politique dans le but de rééduquer les générations des années 2000 en ce qui concerne leur mémoire collective.en
dcterms.abstractMy doctoral dissertation, In the Circle: Jazz Griots and the Mapping of African American Cultural History in Poetry studies the ways in which African American poets of the 1960s and 1970s, Langston Hughes, David Henderson, Sonia Sanchez, and Amiri Baraka employ jazz in order to ground their poetry in the tradition of performance. In so doing, each poet illustrates how black expressive culture, by conceptualizing through performance modes of resistance, has historically been used by people of African descent to challenge institutionalized racism and discriminatory discourses. Therefore, for the purpose of this dissertation, I focus on four poets who engage in dialogues with and about black musicology, aesthetics, and politics of the 1960s and 1970s; they assert the centrality of literary rendition for the survival and continuance of the collective cultural memory of Black Americans. In turn, I suggest that their theorization of artistry as political engagement becomes a central element in the construction of a Black Aesthetic based on performance. In the Circle: Jazz Griots and the Mapping of African American Cultural History in Poetry thus proposes an original analysis of how the four poets infused jazz and political references in their poetics in order to re-educate later generations about a collective black memory.en
dcterms.description[À l'origine dans / Was originally part of : Thèses et mémoires - FAS - Département d'études anglaises]fr
dcterms.languageengen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.