Everyday Ethics: Framing youth participation in organizational practice
Article [Version of Record]
Is part of
Les ateliers de l'éthique = The ethics forum ; vol. 4, no. 1.Publisher(s)
Centre de recherche en éthique de l'Université de MontréalAffiliation
Keywords
Abstract(s)
Much of the literature on ethical issues in child and youth participation has drawn on the episodic experiences of participatory research efforts in which young people’s input has been sought,
transcribed and represented. This literature focuses in particular on the power dynamics and ethical dilemmas embedded in time-bound adult/child and outsider/insider relationships. While we
agree that these issues are crucial and in need of further examination, it is equally important to
examine the ethical issues embedded within the “everyday” practices of the organizations in and
through which young people’s participation in community research and development often occurs
(e.g., community-based organizations, schools and municipal agencies). Drawing on experience
from three summers of work in promoting youth participation in adult-led organizations of
varying purpose, scale and structure, a framework is postulated that presents participation as a
spatial practice shaped by five overlapping dimensions. The framework is offered as a point of
discussion and a potential tool for analysis in ecipation in relation to organizational practice. Une grande partie de la littérature sur les questions éthiques de la participation des jeunes et
des enfants s’appuie sur des expériences sporadiques de recherche participative lors desquelles
la vision des jeunes a été examinée, transcrite et représentée. Cette littérature se concentre notamment sur la dynamique de pouvoir et les dilemmes éthiques motivés par des rapports temporaires de type adulte/enfant, externe/interne. Ces sujets sont cruciaux et méritent plus d’étude ;
toutefois, il est aussi important d’examiner les problèmes éthiques qui émergent dans la pratique « quotidienne » des organisations dans et à travers lesquelles a lieu généralement la participation des jeunes dans la recherche et le développement communautaire (e.g. organisations
communautaires, écoles, agences municipales). Sur l’expérience de trois étés de travail dans la promotion de la participation au sein d’organisations dirigées par des adultes et ayant des missions, des tailles et des structures différentes, on propose un cadre dans lequel la participation est présentée en tant que pratique spatiale façonnée par cinq dimensions qui se chevauchent. Ce cadre
est proposé afin de susciter la discussion et en tant qu’outil potentiel d’analyse dans l'examen des problèmes éthiques liés à la participation des jeunes et la pratique organisationnelle.