Show item record

dc.contributor.advisorGrenier, Line
dc.contributor.advisorBardini, Thierry
dc.contributor.authorDjankou Ngamaleu, André
dc.date.accessioned2023-05-05T18:39:17Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2023-05-05T18:39:17Z
dc.date.issued2023-02-22
dc.date.submitted2022-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/27877
dc.subjectmèmefr
dc.subjectvisibilitéfr
dc.subjectrecherche-créationfr
dc.subjecttéléréalitéfr
dc.subjectBig Brotherfr
dc.subjectviralitéfr
dc.subjectfacefr
dc.subjectGoffmanfr
dc.subjectmemefr
dc.subjectvisibilityfr
dc.subjectart-based researchfr
dc.subjectrealityfr
dc.subject.otherCommunication / Communication (UMI : 0459)fr
dc.titleMeeting my favorite memes : un face à face avec moi-mèmefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineSciences de la communicationfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Sc.fr
dcterms.abstractIl y a quelques années, j’ai presque gagné 100 000 $ dans une émission de télé-réalité appelée Big Brother Canada. Je rêvais fièrement à ma victoire quand j'ai été rapidement ramenée à la réalité en étant évincée de la maison par les quatre autres concurrent.es. restant.es. Quelques semaines après la fin de l'émission, déçue et quelque peu déstabilisée, j'ai découvert que plusieurs images de moi circulaient de façon virale en ligne. En fait, j'étais devenue un mème ! Fascinée par cette nouvelle forme de langage que les mèmes semblent avoir créé sur mes réseaux sociaux au fil des ans, l'expérience de devenir un mème a suscité une grande envie de savoir ce que d'autres personnes ayant une expérience similaire à la mienne ressentent. Ma curiosité a inspiré cette recherche exploratoire dans laquelle je cherche à mieux comprendre ma mise en mème (ou mémification) à travers l’expérience vécue d'autres mèmes. Présenté sous la forme d'une création audiovisuelle accompagnée d’un script réfléchi, et soutenu par le concept de « face » de Goffman, ainsi que par les théories sur la « visibilité » de Voirol et Jauréguiberry, ce travail explore la face cachée des mèmes, le rapport entre individu-face-mème et les effets de devenir-mème.fr
dcterms.abstractI once came close to winning a 100 000$ on a reality TV show called Big Brother Canada. I could almost taste the jackpot when I suddenly got evicted from the house by the four remaining houseguests. Few weeks after the show was over, disappointed, and overwhelmed, I discovered that multiple images of me went viral on social media. In fact, I had become a meme! Already fascinated by this new form of language that memes seem to have created on my social media over the years, the experience of becoming a meme ignited a thirst to know how other individuals with a similar experience to mine felt. My curiosity led to this exploratory research where I seek to better understand my transformation into a meme (or memefication) through the lenses of other memes. Presented in the form of an audio-visual creation accompanied by a commented script and supported by Goffman’s concept of “face” as well as Voirol and Jauréguiberry theories about “visibility”, this work digs into the hidden faces behind memes, the connection between individual-face-meme and the effects of becoming meme.fr
dcterms.descriptionMémoire en recherche-créationfr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.