Show item record

dc.contributor.advisorEberle Sinatra, Michael
dc.contributor.authorLavallée, Olivier
dc.date.accessioned2021-05-26T15:33:08Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2021-05-26T15:33:08Z
dc.date.issued2021-03-24
dc.date.submitted2020-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/25061
dc.subjectidentitéfr
dc.subjectvampirefr
dc.subjectl’inconnufr
dc.subjectsociétéfr
dc.subjectle sangfr
dc.subjectle soifr
dc.subjectidentityfr
dc.subjectvampirefr
dc.subjectthe unknownfr
dc.subjectsocietyfr
dc.subjectbloodfr
dc.subjectthe selffr
dc.subject.otherLiterature - General / Littérature - Généralités (UMI : 0401)fr
dc.titleCoalescence and opposition : depiction of vampires in Bram Stoker’s Dracula and Stephenie Meyer’s Breaking Dawn from the Twilight seriesfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineÉtudes anglaisesfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréal
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractL’objectif de ce mémoire est de créer un dialogue entre Dracula de Bram Stoker et deux romans de la série Twilight, Twilight et Breaking Dawn, de Stephenie Meyer. À l’aide de concepts présent dans ces deux ouvrages, il est possible d’analyser ce que la figure du vampire représente pour notre conception de l’être humain. Dans le premier chapitre je soutiens l’idée que la transition que vie un être humain pour devenir un vampire est une métaphore de l’amélioration du soi. À travers cette transition, un individu peut accepter son côté le plus sombre dans l’objectif de le contrôler et non de simplement le dissimuler. Dans le second chapitre, j’examine les différents rôles que porte le sang dans la littérature portant sur les vampires. Bien que le rôle sang joue un rôle dans la représentation de la vie et de la mort, il en vient à représenter des concepts plus en lien avec la société comme l’appartenance à une race ou à un groupe en particulier. Dans le troisième chapitre, j’examine de quelle façon la peur de l’étranger, l’autre que l’on ne connait pas, disparait graduellement au fur et à mesure que le vampirisme devient une image d’amélioration et non de corruption ou de dégradation. Tandis que les deux premiers chapitres sont axés sur la nature même du vampire, le troisième utilise cette nature pour comprendre où est la place du vampire dans une société humaine et ce que cette place signifie.fr
dcterms.abstractThe objective of this thesis is to create a dialog between Bram Stoker’s Dracula and two novels from Stephenie Meyer’s Twilight series, Twilight and Breaking Dawn. With the help of concepts present in these novels, it is possible to analyze what the figure of the vampire represents in our conception of a human being. In the first chapter I support the idea that the transition that a human undergoes in other to become a vampire is a metaphor of the improvement of the self. Through this transition, an individual is able to accept its darker side in the objective of controlling it instead of simply hiding it. In the second chapter, I examine the different roles held by blood in vampire literature. Even though blood holds the role of being a physical representation of both life and death, it comes to represent concepts that are related to society like being part of a race or of a given group. In the third chapter, I observe how the fear of the stranger, the other that is unknown, gradually disappears as vampirism becomes an image of improvement instead of being one of corruption or deterioration. While the first two chapters are focused on the nature of the vampire, the third will use that nature to understand where the vampire stands in regard to a human society and what its place amongst it signifies.fr
dcterms.languageengfr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.