Show item record

dc.contributor.authorCauche, Robin
dc.date.accessioned2021-05-10T17:59:07Z
dc.date.availableMONTHS_WITHHELD:36fr
dc.date.available2021-05-10T17:59:07Z
dc.date.issued2021-04-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/24991
dc.publisherÉditions Mélanie Seteunfr
dc.subjectCinémafr
dc.subjectClips vidéofr
dc.subjectMusicalisationfr
dc.subjectUmériquefr
dc.subjectSupports d’écoutefr
dc.subjectDiffusion / circulation / transfertsfr
dc.subjectMobilitéfr
dc.subjectCinemafr
dc.subjectVideos (music) / clipsfr
dc.subjectMusicalizationfr
dc.subjectDigitalityfr
dc.subjectMediafr
dc.subjectDissemination / circulation / transfersfr
dc.subjectMobilityfr
dc.titleLa trame sonore du film Baby Driver : une esthétique de musicalisation intensifiéefr
dc.typeArticlefr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté des arts et des sciences. Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiquesfr
dc.identifier.doi10.4000/volume.9086
dcterms.abstractL’emploi de morceaux musicaux préexistants est une pratique cinématographique courante. Eu égard à l’évolution des modes de diffusion et de consommation de la musique en régime numérique, il semble intéressant d’étudier l’usage des musiques populaires dans le cinéma contemporain. Pour cela, cet article prend appui sur l’analyse du film Baby Driver (Edgar Wright, 2017). J’explore d’abord plusieurs propositions théoriques qui cherchent à penser le cinéma contemporain par le prisme de la musique. Grâce aux outils développés par les études cinématographiques, et en particulier à certains concepts forgés par Michel Chion pour étudier les sons, j’analyse ensuite la configuration audiovisuelle spécifique du film. Je termine en évoquant l’intérêt du film à documenter des usages et des pratiques médiatiques musicales contemporaines.fr
dcterms.abstractFor a long time, filmmakers have used pre-existing musical pieces to soundtrack their movies. Yet given how digital technologies reshape the availability of music and its consumption, a new relationship between popular music and contemporary cinema may be emerging. Consequently, my article focuses on a case study: the analysis of Edgar Wright’s film Baby Driver (2017). To frame my research, I first examine the work of several academics who have theorized contemporary cinema through the lens of music. I then analyze the particular audiovisual configuration of Edgar Wright’s film thanks to notions used in film studies, especially in Michel Chion’s study of sounds. Finally, I consider the film’s depiction of contemporary musical devices as a kind of documentation of current media practices in music.fr
dcterms.isPartOfurn:ISSN:1950-568Xfr
dcterms.languagefrafr
UdeM.ReferenceFournieParDeposant10.4000/volume.9086fr
UdeM.VersionRioxxVersion publiée / Version of Recordfr
oaire.citationTitleVolume! : la revue des musiques populairesfr
oaire.citationVolume18fr
oaire.citationIssue1fr
oaire.citationStartPage101fr
oaire.citationEndPage117fr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.